AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Joep Legt Uit - Gasklephuis

13 reacties

Video
0 seconds of 0 secondsVolume 90%
Press shift question mark to access a list of keyboard shortcuts
00:00
00:00
00:00
 

Om de motor van lucht te kunnen voorzien, is er een gasklephuis. Daarbinnen beweegt een klep die regelt hoeveel lucht, en dus brandstof, een motor tot zich kan nemen. Op die manier wordt het vermogen geregeld. Een belangrijk onderdeel dus, dat bij een verminderde werking gelijk problemen oplevert. Toch is vervangen in zo'n geval niet altijd noodzakelijk. Hoe dat kan? Joep legt het uit.

    Lezersreacties (13)

    Reageren
    Sub-reacties inklappen
    Opel gek
    Opel gek
    • 4
    Dit is een zeer interessante rubriek!

    Hoewel ik zelf (helaas) niet kan sleutelen heeft autotechniek wel mijn belangstelling.

    De uitleg wordt begrijpelijk en "met liefde" gebracht. Ik hoop dat er nog vele afleveringen zullen volgen!
    arjan13121970
    arjan13121970
    • 2
    Deze ooit moeten laten vervangen bij mijn Fiat Tipo. Ik zal de rekening van (toen in 1995) hfl 1.400,- niet vergeten. .. Gasklephuis zat op een lastige plek en er waren behoorlijk wat uren nodig aldus de Fiat-dealer.
    A3 White
    A3 White
    • 1
    Sommige auto's kan je het gasklephuis calibreren door het gaspedaal in te trappen en los te laten (iets meer dan dat), kan ook better gasrespons geven.

    Wat je ook kan doen is deze machinaal bewerken, geeft meer vermogen niet veel maar alle kleine beetjes helpen.
    Anoniem
    Anoniem
    • 1
    Moderne diesel motoren hebben ook een gasklep, alleen heeft deze een andere functie dan bij benzine motoren.
    Gratenkaas
    Gratenkaas
    • 4
    Hij presenteert beter dan alle presentatoren die ik in de autoweek filmpjes voorbij heb zien komen in de afgelopen 10 jaar. Wat een verademing, geen ingestudeerde en ongemakkelijke brouwsels aan woorden.
    Audio
    Audio
    • 0
    Leuke en informatieve filmpjes. Mijn oudje heeft nog een gaskabel en een eenvoudige monopointinjectie. Daar valt zelf nog wel wat aan te vervangen, maar bij veel modernere auto's moet er erg veel worden gedemonteerd voordat je erbij kunt. Dan komt al snel de garage in beeld.

    Nog een tip: let op boutjes en moeren die zoek kunnen raken in het motorcompartiment, of veel erger, in het inlaatkanaal...
    Anoniem
    Anoniem
    • 0
    Ik zal er een goed gevoel bij hebben als Joep mijn auto in onderhoud zou hebben. Een kerel die zijn vak echt verstaat.
    TurboFan NL
    TurboFan NL
    • 0
    Prima gepresenteerd. Schoonmaken... dit huis leek me niet echt vervuild.
    Waardoor vervuild het... dat hoort bij de uitleg... zit immers achter een stivig luchtfilter ;-)
    Dan... dat zwarte dekseltje... wat zit er achter? Een servo motortje... een potmetertje... trek dat nu toch eens open :-)... jaah... het staat wel op het internet.
    Volgende keer de luchtmeter? Vaak ook een onderdeel voor zeer behoedzaam reinigen! Of... vervangen.

    Is me opgevallen dat remmenreinigers tegenwoordig tegen 'parfumwinkelwaarden' wordt verkocht. Ooit stik betaalbaar... nu draait het 'return on investment' van de Brezan er op... belachelijk! Spul kost bijna niets om te produceren...
    nitro68
    nitro68
    • 0
    Hierboven:

    Vervuild door egr retour leiding en met name de carterventilatie, die vervuilt het meest door de olielampen die neer slaan op de klep.