Je wilt een Opel Adam, waar moet je op letten?

500- en Mini-alternatief blijft lekker fris

Opel Adam Rocks

De Opel Adam was in 2013 het Duitse antwoord op – vooral – de Fiat 500 en de Mini. Anders dan deze merken hanteerde Opel geen retro-design, maar koos het voor een eigentijdse uitstraling. Met succes, want we durven wel te stellen dat de Adam er ook in 2025 nog fris uitziet. Maar waar moet je op letten als je er een wilt? 

Anders dan bij de concurrentie hield Opel het na een Adam voor gezien. Het model werd gevoerd van 2013 tot en met 2019, een nieuwe generatie kwam er niet. Het dure productieproces, waarbij naar verluidt tot 90.000 (!) verschillende Adams samengesteld konden worden, is daar ongetwijfeld debet aan geweest. Als je weet dat er in Nederland slechts 7.175 nieuwe Adams verkocht zijn kunnen deze in theorie allemaal anders zijn. 

Geen Adam is hetzelfde 

Die keuzevrijheid betekent in ieder geval dat je tijdens de zoektocht naar een gebruikte Opel Adam flink geprikkeld wordt. Scrollend door het occasionaanbod zie je al gauw dat dit geen Corsa is – grijze exemplaren zijn zeldzaam, zwarte exemplaren zijn vaak uitgevoerd met een opvallende contrastkleur. Ook inwielen is er volop keuze, waarbij de 17 inch grote exemplaren met een enkele gekleurde spaak het kenmerkendst zijn voor de Adam. Ook een leuke optie: het canvas dak, voor net dat beetje cabriogevoel. Liever een SUV-achtige uitdossing op je kleintje? Kies dan de Adam Rocks, die buiten een iets grotere bodemvrijheid en plastic plakkaten geen toegevoegde offroad-waarde heeft. 

 

Beetje krap 

Tot zover de uiterlijkheden, al is er ook vanbinnen weinig reden tot klagen. Als het om uiterlijk gaat dan, want ook het interieur van de Adam oogt nog behoorlijk actueel en is eveneens te personaliseren, al lijken veel eigenaren hier voor rust te hebben gekozen. Rust is ook wat er op de meeste achterbanken zal hebben geheerst, want zowel uit AutoWeek-tests als gebruikersreviews blijkt dit geen aangename plek om te vertoeven, en ook de kofferruimte is met 170 liter buitengewoon bescheiden. Het is dus van belang dat Adam geen Eva ontmoet, voor kroost is er simpelweg geen ruimte. 

Let op sportonderstel 

De keuzemogelijkheden bij de Opel Adam blijven niet beperkt tot de vrolijke aankleding, ook op technisch vlak is er het nodige te kiezen. We komen zo bij de motoren, maar voor we dat doen moeten we nog een opmerking plaatsen. Kies je namelijk voor een Adam met sportonderstel, dan moet je rekening houden met een auto die zowel écht leuk rijdt als je ervoor gaat terwijl hij op langere afstanden vermoeiend kan zijn. Leuk als je van sportief rijden houdt dus, maar als je vooral veel op snel- en provinciale wegen rijdt is een Adam met het standaard onderstel waarschijnlijk een betere keuze. Ook de Adam Rocks kan dan een goede keuze zijn; die biedt dankzij zijn langere veerwegen iets meer comfort. 

Welke motor is de beste? 

Bij de lancering gaf Opel de Adam een paar beproefde, turboloze motoren mee. Instapper is de 1,2-liter viercilinder met 68 pk, iets daarboven vind je de 1,4-liter viercilinder met 87 of (alleen in 2013 en 2014) 100 pk. Die laatste is daarna vervangen door een moderne 1,0-liter turbo met 90 of 115 pk. Bovenaan het gamma vind je de Adam S 1.4 turbo met 150 pk. 

De 1,2-liter is wat tam voor de relatief zware Adam, maar met de 1,4-liters kun je goed tot zeer goed uit de voeten. “Och Adam, wat bén je toch lekker vinnig!” riepen we in een dubbeltest tegen de Citroën DS 3.  

Dezelfde typering gebruiken we voor de 87 pk sterke 1400. “De Adam voelt sneller aan dan hij daadwerkelijk is”, noteren we. “Deels komt dat door de korte overbrengingsverhoudingen van de vijfbak, waardoor het blok relatief veel toeren draait en bij de les voelt.” Een nadeel is er ook: “Vooral op de snelweg brult de Adam als een jammerende kleuter die zijn zin niet krijgt. Met ruim 3.500 toeren bij 120 km/h hoor je hem nadrukkelijk.” 

Als je geen zin hebt in jammerende kleuters, waarvoor in de Adam immers toch geen plaats is, geldt dat je beter voor de latere 1,0-liter turbo kunt kiezen. “Opmerkelijk genoeg is de driecilinder standaard aan een zesversnellingsbak gekoppeld”, constateren we tijdens een test in 2014. “Die zorgt ervoor dat het toerental op de snelweg vrij laag ligt en bovendien dat het gemiddeld benzineverbruik binnen de perken blijft (1 op 16,7).” 

Weinig technische malheur 

Ook op technisch vlak hoef je niet bang te zijn voor de Opel Adam, zijn 1,0-liter turbo of voor een van de andere motoren. Ze zijn allemaal voorzien van een distributieketting, die in sommige gevallen vroegtijdig de geest geeft. Dit probleem herken je door een ratelend geluid dat na de koude start niet meteen verdwijnt. Als de speling te groot wordt kan een foutcode verschijnen, maar het is niet verstandig die af te wachten. Goed en tijdig onderhoud kan deze problemen grotendeels voorkomen. 

Ben je dus in de markt voor een gebruikte Opel Adam, let op of de uitvoering bij jouw smaak past maar vooral op de onderhoudshistorie, die het liefst sluitend is. De Adam verlangt elk jaar of elke 30.000 kilometer onderhoud. Dat eerste is in de meeste gevallen prima, het laatste getal zouden we liever gehalveerd zien. Gezien de kilometerstanden van de meeste Adams zul je wat dat betreft wel goed zitten. Ook twaalf jaar na de introductie kan de nog altijd frisse Opel Adam dus een prima aankoop zijn. 

Tip: Vraag andere leden uit de AutoWeek community je te helpen bij je zoektocht, bijvoorbeeld over de aankoop van een nieuwe of tweedehands auto. Je kunt daarvoor terecht in het onderwerpKoop- & leaseadvies (nieuw en tweedehands).

Lezersreacties (28)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.