Ingereden: Opel Adam

Opel Adam
Opel AdamOpel AdamOpel AdamOpel AdamOpel AdamOpel Adam
Van sommige auto's wordt veel verwacht, terwijl anderen meer als showroomvulling bedoeld zijn. In de praktijk pakt het soms anders uit dan we vooraf verwachtten. In de rubriek Ingereden kijken we hoe een vers model tot op heden presteert. Deze week: de Opel Adam.

Opel heeft met de Adam een A-segmentertje in de showroom geparkeerd die het vooral van het jonge publiek moet hebben. Het kleintje is vooral voor Opel een behoorlijk frisse wind, en moet het merk weer terug op de kaart zetten als fris en hip. Spreekt z'n vormgeving je niet direct aan? Niet getreurd, de Adam is tot op het kleinste detail te personaliseren. Spiegelkapjes in een kek kleurtje en een blokjesmotief op het hemeltje? Geen probleem. Lakkleuren als I'll Be Black, Papa Don't Peach, Purple Fiction en James Blonde moeten voor wat glimlachen zorgen. Met labels voor de uitrustingsniveaus als Glam, Slam en Jam wordt de hipheid extra benadrukt. Hartstikke leuk allemaal, maar hoe heeft de Opel Adam zich in de eerste maanden van z'n carrière gedragen? Wij vroegen het aan Leo Wennekers van Opel Nederland.

"De prijzen werden op 30 oktober 2012 bekend gemaakt, toen duurde het nog tot 18 februari februari voor eerste Adams bij de dealers stonden," vertelt Wennekers. Opels kleinste staat dus pas een maand of vijf in de showrooms en in die tijd hebben 800 exemplaren een eigenaar gevonden. "De aanvankelijke prognose was dat we er in heel 2013 3.000 van zouden gaan verkopen. Dat aantal hebben we helaas naar beneden moeten bijstellen, de prognose staat nu op 2.000 Adams. De crisis heeft er toe geleid dat men minder behoefte heeft aan luxe in het segment van de compacte auto's," aldus Wennekers.

Volgens Wennekers is de Adam Slam 1.4 met 100 pk in het vooronder de meest populaire uitvoering. Maar welke auto's laat men dan achter bij de dealers? "Dat is heel divers. Er worden zowel oude als nieuwe en grote en kleine auto's ingeruild op de Adam. Daar is niet direct een trend in waar te nemen", licht Wennekers toe. Zo'n 55 procent van de kopers blijkt tussen de 25 en 39 jaar oud te zijn. Over het algemeen zijn de kopers hoger opgeleid, trend- en modebewust. De verhouding man/vrouw blijkt ongeveer gelijk te zijn.

Lezersreacties (86)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.