In het wild: Mitsubishi Galant Sapporo (1978)

Verborgen parel

Mitsubishi Galant Sapporo
AutoWeek-lezer Herman Diertens is weer in de pen geklommen om zowel ons als jullie te kunnen trakteren op een auto die Herman zelf helemaal vergeten was. Krijgt deze Mitsubishi Galant Sapporo de handen op elkaar?

Op basis van de derde generatie Galant leverde Mitsubishi ook een Coupé, een auto die diverse namen heeft gekregen. In de Verenigde Staten zijn bepaalde varianten als Dodge Challenger en Plymouth Sapparo verkocht. In ons deel van de wereld stond deze sportiever gelijnde Galant als Galant Sapporo in de prijslijsten. In Japan werd modelnaam Galant Lambda gebruikt.

De Galant Sapporo was in Nederland als 1600 en als 2000 te krijgen. Het exemplaar op deze foto's is een 2000 GSL uit 1978 die in 1996 bij zijn huidige eigenaar in beheer kwam. Onder de kap een 1.995 cc grote viercilinder die 90 pk en 139 Nm leverde. De topsnelheid van deze 1.150 kilo wegende Galant bedraagt 168 km/h. Schakelen gaat met een automaat, standaard aanwezig in de GSL. Zijn mindere broer GL had een handgeschakelde transmissie en moest het tevens zonder schijfremmen achter doen. De uitrusting was verder nagenoeg identiek. Van een zonnestrip in de voorruit tot een digitaal klokje. Hoger op de ladder stond een 2000 GSR die dankzij een dubbele carburateur 98 pk en 142 Nm wist te mobiliseren.

Lezersreacties (45) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.