In het wild: Matra Murena
Wat is het? Een gedenkwaardige sportcoupé van Franse makelij. De Murena is de opvolger van de Bagheera en werd van 1980 tot en met 1983 gebouwd. Kenmerkend voor de coupé was het driezitsconcept en de middenmotor. Er zijn nog geen 11.000 exemplaren van geproduceerd, verdeeld over drie varianten: de 1.6, 2.2 en 2.2 S. Na drie jaar moest hij alweer van de productielijn wijken, omdat de Renault Espace op de rol stond. Hier zien we een Murena 2.2 uit 1981.
Hoe bijzonder is-ie? Behoorlijk! Hoewel Matra een rijke geschiedenis met zich meedraagt, is de Murena niet bepaald de grootste kaskraker van het merk. Van de 2.2 is, vergeleken met de 1.6, bovendien slechts een beperkt aantal gebouwd. Deze meest potente uitvoering, de 2.2 S, heeft 142 pk en 187 Nm ter beschikking en haalt daarmee 210 km/h.
Hoe staat-ie erbij? Bijzonder goed! We kunnen nauwelijks oneffenheden ontdekken. Een paar minuscule plekjes waar de lak niet meer zo best is, maar verder ziet-ie er nog piekfijn uit. Ook de wieltjes kunnen nog wel even mee.
Hoeveel zijn er nog? Volgens de database van VWE Trendweb rijden er nog 185 Matra's Murena rond in Nederland. Van de 2.2 zal het een stuk minder zijn. De 2.2 S is al helemaal schaars. Het topmodel is namelijk nooit in Nederland geleverd.
Wat is-ie waard? Dat is lastig te zeggen, omdat er nauwelijks aanbod is. We vinden er slechts een paar. De vraagprijs schommelt tussen de 6.000 en 12.500 euro, terwijl de 1.6 voor beduidend minder de deur uit mag. Voor minder dan 4.000 euro heb je al een instapmodel.
Waardering: Een Franse sportwagen die tot de verbeelding spreekt. Bijzonder exclusief, en hij staat er nog eens knap bij ook! Van ons krijgt hij een dikke 8.