Henrik Fisker - Interview
'Het blijft fantastisch om zelf auto's te ontwikkelen'
Auto-ontwerper en start-up-baas Henrik Fisker spreekt over zijn nieuwe project, de merken die van de markt gaan verdwijnen en de reden waarom mensen ook in de toekomst auto’s blijven kopen.
Hij woont al jaren in Californië en hij was in 2007 één van de eerste autobouwers die zijn pijlen richtte op de elektroaandrijving. De Deense autodesigner Henrik Fisker (Aston Martin, BMW) ontwikkelde de plug-in hybride Karma, maar dat werd ondanks zijn fraaie design geen succes: tot het faillissement werden er maar zo’n 1.800 van verkocht.
Nu waagt de 55-jarige Fisker een tweede poging met zijn nieuwe bedrijf Fisker Inc. De elektrosporter E-Motion heeft hij al aan de wereld getoond. Het model komt eind 2021 op de markt met innovatieve accu’s op basis van zogenaamde solid state-technologie. Fisker heeft echter een ander project prioriteit gegeven: een bijzonder vormgegeven elektro-SUV, die ongeveer 40.000 dollar gaat kosten. De geplande marktintroductie: uiterlijk begin 2021. In Los Angeles gaan we in gesprek met Fisker over de toekomst van de branche.
Waar werkt u op dit moment aan, meneer Fisker?
“De EMotion is niet meer het voornaamste project. Het is meer een technologiedrager voor de solid state-technologie. Die weegt slechts de helft van conventionele accu’s indien je voor een vergelijkbare capaciteit kiest. Bij een identiek gewicht zorgt hij voor een twee keer zo grote actieradius – voor minder dan 100 dollar per kWh. Eind 2021 moet het zover zijn.”
En tot die tijd?
“Tot dan besteed ik mijn tijd aan het op de markt brengen van mijn 40.000 dollar kostende elektro-SUV. Bij die auto wil ik veel componenten met andere fabrikanten delen.”
Waarom?
“In de komende vijf tot zeven jaar wordt het voor start-ups erg lastig – of misschien wel onmogelijk – om tot productieaantallen te komen die leiden tot een prijs die voor de klanten nog enigszins te betalen is. Ik ga dat realiseren door componenten in te kopen. Binnenkort vertel ik bij welke fabrikanten ik dat ga doen.”
Wat wordt het voor een auto?
“Ik noem het simpelweg een ‘soft crossover’. Je moet geen auto ontwikkelen die iedereen kan maken. Je moet qua prestaties en interieur een hoger niveau proberen te bereiken. Een bijzondere feature is het ‘California Package’ (de SUV verandert met een druk op een knop in een cabrio, red.). Daarna volgen een nieuwe interpretatie van de pick-up en een vierdeurs sedan.”
Dat alle modellen zijn voorzien van een volledig elektrische aandrijving, is iets wat je er vandaag de dag bijna niet meer bij hoeft te vertellen …
“Over drie tot vier jaar zal de verkoop van elektro-auto’s flink gaan aantrekken. Dan zal iedereen kunnen kiezen uit luxe EV’s en zeer eenvoudige elektromodellen. De echte uitdaging zit hem daarbij in de ontwikkeling van een betaalbare en tegelijkertijd aantrekkelijke auto.”
De bekende autofabrikanten zullen binnenkort voor het eerst zulke modellen op de markt brengen.
“Volkswagen is op dit moment de enige grote fabrikant die zich grootschalig richt op de elektro-auto. De klanten verlangen zulke gebaren; ze zitten niet te wachten op pr-geleuter. Per slot van rekening maakt de klant met zijn overstap naar de elektroauto ook een duidelijk gebaar. En daarmee neemt hij zeker ook risico’s. Wat dat aangaat, doen fabrikanten die uitsluitend elektro auto’s bouwen het beter qua geloofwaardigheid.”
Wat bedoelt u daarmee?
“Nou ja, McDonald’s verkoopt ook alleen maar salades om zijn imago wat op te vijzelen.”
De aandrijving gaat veranderen. Maar hoe zit het met het design, de carrosserievorm?
“De smaak van klanten verandert al. Tal van carrosserievormen zullen minder populair worden. Tweedeurs coupés en cabrio’s zullen langzaam uit de showrooms verdwijnen. Daarentegen zal de al jarenlang stijgende vraag naar SUV’s blijven stijgen. In Europa zijn vooral compacte en midsizeSUV’s in trek. Daarmee krijgt de klant maximaal waar voor zijn geld.”
Hier in de VS zijn grote SUV’s nog altijd in trek. Zou dat soort auto’s inmiddels niet tot het verleden moeten behoren?
“Weet je, niemand heeft een BMW X7 nodig, maar er zullen genoeg klanten zijn die hem toch willen hebben. Daarom bouwt BMW hem. De klanten stappen nu eenmaal graag over van een topklasse sedan als de 7-serie naar een X7.”
Het klinkt alsof u het daar niet helemaal mee eens bent.
“Ach, er zijn zoveel verschillende behoeften en wensen. Het one size fits all-principe geldt nu eenmaal niet voor auto’s.”
Er zijn experts die denken dat we ons over een paar jaar allemaal autonoom laten rondrijden in identiek ogende auto’s. Dat is toch een verschrikkelijk idee?
“Er is geen twijfel over mogelijk dat ride hailing-diensten, oftewel diensten als Uber, steeds verder doorontwikkeld zullen worden. Volledig autonome auto’s zullen binnen tien jaar als onderdeel van vloten over onze wegen rondrijden, maar particulieren zullen ze nog niet kunnen kopen.”
U blijft dus optimistisch? Mensen zullen ook in de toekomst zelf auto’s blijven kopen, volgens u?
“Ja! Het bezitten van een auto zal ook in de toekomst aantrekkelijk blijven. Dat gevoel moet je niet onderschatten. Zeker, 18-jarigen hebben geen eigen auto meer nodig om een gevoel van vrijheid te ervaren, maar ze zullen er toch eentje kopen. Alleen zal dat wellicht tien of vijftien jaar later gebeuren dan bij mijn generatie het geval was.”
Start-ups als Canoo zetten in op een toekomst met auto-abonnementen in plaats van autobezit.
“Over dat soort bedrijfs modellen ben ik sceptisch. Bedrijven als Canoo zullen al op korte termijn de strijd gaan verliezen met fabrikanten als Volkswagen en Toyota op het gebied van productie en verhuur van deze ride hailing-auto’s.”
Denkt u dat de grote spelers van nu ook in de toekomst grote spelers zullen blijven?
“Over tien jaar zal het aantal door particulieren aangeschafte auto’s in de grote markten met 20 procent zijn gedaald. In de auto-industrie zullen fusies en overnames blijven plaatsvinden. Veel fabrikanten met een indrukwekkende historie hebben simpelweg niet meer de aantrekkingskracht die ze ooit hadden. Neem Alfa Romeo. De Alfasud was mijn eerste auto. De emotie van het merk is weg. Tal van fabrikanten en merken zullen binnenkort van de markt verdwijnen.”
Kunt u daar voorbeelden van noemen?
“Chrysler, Dodge en Opel. En waarschijnlijk ook Alfa Romeo.”
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
Had je deze auto's al gezien?
![Fisker Ocean Extreme 113kWh [ 3-Fase ] Aut. (INCL-BTW) *HEATPUMP | PANO | LUXURY-LEATHER | FULL-LED | ADAPTIVE-CRUISE | TOP-VIEW | MEMORY-PACK | BLINDSPOT | DIGI-COCKPIT | KEYLESS | DAB+ | SOLAR-ROOF | COMFORTSEATS | CARPLAY | TOW](https://cdn.autotrack.nl/cdn-cgi/image/width=320/57604587/0-1d3e71fb22fc7ff03c4884dab802c492.jpg)
Fisker Ocean Extreme 113kWh [ 3-Fase ] Aut. (INCL-BTW) *HEATPUMP | PANO | LUXURY-LEATHER | FULL-LED | ADAPTIVE-CRUISE | TOP-VIEW | MEMORY-PACK | BLINDSPOT | DIGI-COCKPIT | KEYLESS | DAB+ | SOLAR-ROOF | COMFORTSEATS | CARPLAY | TOW
- 2024
- 23.800 km

Fisker Ocean Extreme 113kWh|700 km actieradius|BTW|Trekhaak
- 2024
- 9.974 km

Fisker Ocean Extreme 113kWh INCL. BTW + TREKHAAK
- 2024
- 26.801 km