Groeiplannen PSA verder toegelicht
Naamswijziging en mikken op VS
Vanochtend konden we al melden dat PSA Peugeot Citroën de komende vijf jaar met 26 nieuwe personenauto's en acht bedrijfswagens, waaronder een pick-up, komt. Topman Carlos Tavares deelt nu meer details. Onder de nieuwkomers zijn zeven plug-inhybrides en vier volledig elektrische auto's. Verder zullen ook autonoom rijden en car-to-car-communicatie - waarbij auto's informatie aan elkaar doorgeven - aan bod komen.
Verder werd er al wel eens wat losgelaten over een mogelijke terugkeer van PSA naar de Verenigde Staten. Nu worden er daadwerkelijk stappen gezet. PSA wil eerst de Amerikaanse markt in kaart brengen. Volgend jaar wil men aldaar beginnen met een autodeelprogramma, waarbij er nog geen Peugeots, Citroëns of DS'en de oversteek zullen maken. Daarnaast wordt een overzees project in samenwerking met de Bolloré Group overwogen. Bolloré bouwt de Bluecar, dus een elektrische auto zou dan vóór de grote merken van PSA de oversteek kunnen maken.
Het zogenoemde 'Push to Pass' plan moet ervoor zorgen dat het concern in 2018 al een inkomstenstijging van tien procent noteert. Het doel is dat dit in 2021 opgelopen is naar vijftien procent. Om dit te bereiken wordt er ingezet op een groter klantenbereik. Dat hoopt het concern te bereiken met een breder modellenaanbod, waaraan ook nieuwe joint-ventures gaan bijdragen.
Dankzij herstructurering, reorganisaties en het sluiten van een aantal fabrieken, klom PSA de laatste jaren weer op. Om extra te benadrukken dat er voor het concern nieuwe tijden aan moeten breken, is de naam gewijzigd van PSA Peugeot Citroën naar PSA Group. Op die manier valt het nieuwe DS niet meer buiten de boot.