Goodwood: de rallyhelden van toen en nu

Goodwood Rally Stage
Goodwood Rally StageGoodwood Rally StageGoodwood Rally StageGoodwood Rally StageGoodwood Rally Stage
Waar is het resonerende geluid van grommende motoren en knetterende uitlaten beter te horen dan in de bossen? In het op de heuvel gelegen bos van Goodwood geven coureurs oude en nieuwe rallywagens de sporen.

Wie denkt dat het Festival of Speed alleen draait om circuitracers, supercars en bijzondere creaties die de heuvelklim onveilig maken, heeft het mis. Ook de rallywagens zijn goed vertegenwoordigd, met een gevarieerde selectie van alles wat tussen 1960 en nu heeft gereden. Wij lichten de meest bijzondere auto's er even uit.

Mini Cooper S

De eerste naoorlogse rallyheld (foto 2) was eigenlijk niet eens bedoeld als een waardige deelnemer aan de racerij. Toch bleek de lichte, kleine en efficiënte Mini als Cooper S één van de succesvolste rallyauto's aller tijden. De bekendste overwinningen behaalden de Mini's tijdens de befaamde Rally van Monte Carlo in de jaren zestig.

Audi Sport Quattro

Vierwielaandrijving was tot 1980 vooral voorbehouden aan grote offroaders. Totdat Audi de configuratie grootschalig op de kaart zette voor 'gewone' auto's met de Quattro, door deel te nemen aan de legendarische Groep B-klasse en meerdere titels naar zich toe te trekken. Toen de lange, logge coupé het onderspit begon te delven, kwamen de Duitsers met een Sport-versie (foto 3) met korte wielbasis, die op zijn beurt later werd voorzien van een agressief ogend aerodynamisch pakket.

Mazda RX-7

Eén van de minder bekende deelnemers aan het rallykampioenschap in het Groep B-tijdperk. Met 'slechts' een dikke 300 pk en achterwielaandrijving kon de ranke Mazda RX-7 (foto 4) de concurrentie zelden aangaan met de Audi's, Lancia's en Peugeots van toen, maar dat betekende niet dat successen uitbleven. Er werden onder andere een derde plaats in de Griekse Acropolis-rally en een overwinning in de rally van Polen behaald.

Ford Focus WRC

Wijlen rallycoureur Colin McRae werd bekend als Subaru-coureur, maar stapte in 1999 over naar het team van Ford. Met de Focus WRC (foto 5) eindigde hij in 2001 als tweede in het wereldkampioenschap, mede dankzij overwinningen in Argentinië, Cyprus en Griekenland. De auto oogt weliswaar relatief tam, maar was in de handen van onder andere de geliefde Schotse coureur tot wonderen in staat.

Skoda Fabia S2000

Eén van de meest succesvolle rallyauto's van tegenwoordig komt uit de stallen van Skoda. De Fabia S2000 (foto 6) heeft sinds zijn debuut in 1999 in diverse kampioenschappen rally's gewonnen, al dan niet in z'n klasse. Vorig jaar schreef Andreas Mikkelsen er bovendien de Intercontinental Rally Challenge mee op zijn naam. Dit jaar werkt Nederlander Kevin Abbring de nodige rally's in het WRC af met een door Volkswagen Motorsport gerunde Fabia S2000.

Lezersreacties (17)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.