Goodwood: auto's van The Queen en co – part 2

De auto's van The Queen
Koninklijk speelgoedAston Martins en Austin J40 modelauto'sDaimler 4,5 litre V32 Shooting Brake - 1937Daimler 4,5 litre V32 Shooting Brake - 1937Daimler 4,5 litre V32 Shooting Brake - 1937Lincoln Cosmopolitan Limousine Bubble Top - 1950Lincoln Cosmopolitan Limousine Bubble Top - 1950Lincoln Cosmopolitan Limousine Bubble Top - 1950Citroën SM Opéra - 1972Citroën SM Opéra - 1972Daimler DS420 - 1992Ford Zephyr Estate - 1956Rolls-Royce Silver Ghost - 1924Mercedes-Benz 600 Pullman - 1965
Oud of nieuw, supersnel of gewoon snel, luidruchtig of fluisterend - alles met vier (of twee) wielen wordt op het Goodwood Festival of Speed gekoesterd en bewonderd. Als dit typisch Brits is, zou je je als autoliefhebber bijna tot onderdaan van Her Majesty The Queen willen laten naturaliseren. Dan is haar Diamond Collection ook een beetje van jou ...

Gisteren besteedden we al aandacht aan de auto's die ter gelegenheid van het 60-jarig regeringsjubileum van de Britse vorstin op Goodwood staan. Vandaag volgt deel 2, met daarin ook een aantal bolides die eigendom zijn geweest van familieleden en collega's van koningin Elizabeth.

Serieus speelgoed

Prinsjes en prinsesjes zijn net gewone kinderen, al is hun speelgoed misschien een tikkeltje duurder en exclusiever dan de gemiddelde Lego-bouwdoos.

Speciaal voor de jonge prinses Elizabeth en haar zusje Margaret werd er in 1930 een elektrische Citroën DC4 gebouwd en de kleine prins Charles kreeg in zijn vroege jeugd een Austin J40 met caravan. Weer de nodige jaren later waren er Aston Martins voor prins Andrew en prins William.

Daimler 4,5 litre V32 Shooting Brake - 1937

Tegenwoordig is deze hobby van de Britse Koninklijke Familie wellicht omstreden, maar vroeger kraaide er geen haan naar dat de royals er flink op los joegen. Sterker nog, er werden speciale auto's voor de koninklijke jagers ontworpen en gebouwd. Een mooi voorbeeld is deze Shooting Brake van Daimler, met z'n opvallende goudkleurige koplampen, bumpers en portierhendels. Voor de carrosseriepanelen werd veel hout gebruikt en alle – enorm grote - zijruiten waren volledig verzinkbaar. Zo konden de maximaal 10 inzittenden naar hartelust om zich heen schieten.

Lincoln Cosmopolitan Limousine Bubble Top – 1950

Deze parade-auto werd in 1950 door president Harry Truman besteld bij de Ford Motor Company, die de auto voor een geheim bedrag aan de Amerikaanse staat verhuurde. Op de achterbumper zijn royale staanplaatsen voor bodyguards, maar voor de zekerheid liet Trumans opvolger Dwight Eisenhower ook maar een plexiglazen koepel achter op de passagiersruimte zetten. Je kon maar nooit weten ...

Citroën SM Opéra – 1972

Carrossier Henri Chapron mocht in 1972 voor de Franse president Pompidou een Citroën SM ombouwen tot vierdeurs landaulet. Dit exemplaar is speciaal geproduceerd voor een bezoek van de Britse koningin aan Frankrijk. Net als de SM Coupé heeft deze landaulet een zescilinder Maserati-motor onder de kap, maar de transmissie is aangepast en voorzien van een versnelling die geschikt is om langdurig met lage snelheden te rijden.

Op de foto's zie je verder onder meer de Daimler DS420 uit 1992 van de inmiddels overleden koningin-moeder, wier familiewapen op de portieren prijkt, de negenzits Ford Zephyr Estate van koningin Elizabeth uit 1956, een Rolls-Royce Silver Ghost uit 1924 en de Mercedes-Benz 600 Pullman uit 1965 (let op de bakelieten telefoon!) van de West-Duitse regering waarin the Queen tijdens een staatsbezoek aan de Bondsrepubliek werd rondgereden.

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.