Goodwood: auto's van The Queen en co – part 1

De auto's van The Queen
Rolls-Royce Phantom IV - 1954Rolls-Royce Phantom IV - 1954Rolls-Royce Phantom IV - 1954De auto's van The Queen: Daimler Supersport 2001Humber Super Snipe Drophead - 1953Humber Super Snipe Drophead - 1953Rolls-Royce 20 HP - 1925Rolls-Royce 20 HP - 1925Vauxhall Crestia Friary Estate - 1961Vauxhall Crestia Friary Estate - 1961Alvis TD21 Drophead CoupéJaguar Mark VII - 1955Jaguar Mark VII - 1955Rover P5B - 1971
Op een typisch Brits evenement als het Goodwood Festival of Speed is er natuurlijk ook aandacht voor het 60-jarig jubileum van Queen Elizabeth. Ook zij en haar man hebben hier een aantal leuke karretjes neergezet....

Ook al zou je het soms denken, de wereld gaat niet ten onder aan hufterigheid en autohaat. Het Goodwood Festival of Speed is daarvan het bewijs. Ondanks het bij tijd en wijle typisch Britse weer is iedereen hier positief, geduldig, beleefd en relaxed. En natuurlijk vloeit er bij elke bezoeker benzine door het bloed. Lang leve de Britten, hun koningin en de koninklijke Diamond Car Collection.

Rolls-Royce Phantom IV – 1954

Voorzien van een 5,7-liter achtcilinder in lijn was deze loodzware Rolls in de jaren '50 bijzonder geliefd bij staatshoofden. De allereerste was in 1949 besteld door de Duke of Edinburgh en werd in 1950 afgeleverd. Het was in 1952 de eerste auto waarin koningin Elizabeth een oficiële regeringstaak verrichtte. Dat koninklijk niet synoniem is voor onfeilbaar, wordt bevestigd door het briefje op het dashboard, dat de bestuurder eraan herinnert dat de motor nogal snel oververhit raakt. Zou het dan toch waar zijn dat auto's op den duur op hun baasje gaan lijken?

Daimler Supersport – 2001

Veel auto's die door leden van het Britse Koninklijk Huis ook privé worden gereden, zijn in het traditionele Royal Green gespoten, zo ook deze Daimler. Maar dat was niet de enige speciale eis die de koningin aan deze auto stelde. Bij de bestelling bedong ze ook een aangepaste middenarmsteun waarop haar uit de kluiten gewassen handtas een plek moest kunnen vinden. Daarnaast zijn vanaf elke zitplaats alle zijruiten elektrisch te bedienen, want als koningin moet je natuurlijk overal en altijd 'in control' zijn ...

Humber Super Snipe Drophead – 1953

Tegenwoordig kent niemand het meer, maar het Britse merk Humber was jarenlang geliefd om z'n grote, betrouwbare en comfortabele auto's. Deze Super Snipe Drophead heeft een door Jones Brothers aangepaste landaulet-carrosserie, waarvan het achterste deel een afneembaar linnen dak heeft. Deze auto werd vooral gebruikt voor zwaaisessies in overzeese gebiedsdelen. Geinig detail aan deze auto zijn de door prins Philip verordonneerde rolgordijntjes aan de rugleuningen van de voorstoelen, die de koninklijke knieën tegen de tropische zon moesten beschermen.

Rolls-Royce 20 HP – 1925

Nee, deze bijzondere Rolls was niet van de koningin, maar werd op bestelling gebouwd voor de Maharadja van Bharatpur in de toenmalige Britse kolonie India.

De door Windover gebouwde carrosserie was zo zwaar, dat Rolls-Royce geen garantie op het chassis wilde geven. De Maharadja gebruikte de Rolls voor de tijgerjacht, vandaar het enorme zoeklicht. Toen de Duke of Edinburgh de maharadja in 1965 bezocht, heeft hij de auto niet gebruikt om tijgers te schieten, maar om gezellig vogels te spotten.

Op de foto's zie je verder een Vauxhall Cresta Friary Estate uit 1961 (waarvan volgens een labeltje aan het stuur de remmen het niet doen) om gasten en hun bagage te vervoeren, een Alvis TD21 Drophead Coupé uit 1961, een Jaguar Mark VII uit 1955, een Rover P5B uit 1971 en een Rolls-Royce Phantom V met achterbankradio!

Lezersreacties (9)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.