Gestaffelde bijtelling terug op agenda
Dat meldde staatssecretaris van Financiën Frans Weekers vanmiddag op Radio 1 in de Tros Autoshow. Op Prinsjesdag 2011, toen Weekers dezelfde positie had in het vorige kabinet, had de Limburger al aan AutoWeek laten weten heil te zien in een gestaffeld systeem waarbij mensen niet een vast percentage betalen, maar dat dit bedrag afhankelijk is van de verhouding privé vs zakelijk gereden kilometers. Toen de forenzentaks in beeld kwam verdween dit plan naar de achtergrond, maar Weekers heeft nu dus laten weten opnieuw te kijken naar de mogelijkheden. "Ik wil dat graag samen met de branche doen." Nieuw kabinet, nieuwe ronden, nieuwe kansen dus.
Eerder bestond er in Nederland al gestaffelde bijtelling, maar deze is in 2004 afgeschaft vanwege de administratieve rompslomp die dit met zich meebracht. In plaats daarvan kwam er toen een vast tarief. (Dat inmiddels afhankelijk is van de CO2-uitstoot van een auto). Met nieuwe ritregistratie- en GPS-systemen is de administratie in het heden mogelijk een stuk minder ingewikkeld, dat zullen pilots moeten uitwijzen. Het idee is uiteraard dat er een rem zit op het aantal gereden privé-kilometers. Nu betaalt de baas vaak de brandstof en de bijtelling staat toch al vast, zodat er voor zakelijke rijders geen enkele reden is de auto te laten staan.