Gereden: Volkswagen Cross-Up
Net zoals onder andere de Polo, de Golf en de Touran dat al zijn, wordt ook de Up leverbaar als Cross-model. Feitelijk niet meer dan een Up die iets hoger op z'n wielen staat – 1,5 centimeter om precies te zijn – en voorzien is van enkele cosmetische wijzigingen. Voornamelijk de voor Cross-Volkswagens kenmerkende donkere plastic rand onderaan de carrosserie. De panelen op de voor- en achterbumper zijn bij de Up zilverkleurig uitgevoerd, net zoals de dakrails en delen van de buitenspiegels. Daarbij staat de auto op iets grotere wielen met zwarte accenten.
Op weg merk je weinig verschil tussen de gewone Up en z'n Cross-broertje, afgezien van de iets verhoogde ophanging. In het interieur valt op dat de schakelpook net wat chiquer versierd is dan in de reguliere A-segmenter. De Cross-Up is er alleen als vijfdeurs, waarbij opvalt dat de achterdeuren binnen verrassend kleine opbergvakjes hebben. Tevens zijn de raampjes daar alleen op een kier naar buiten te zetten, vergelijkbaar met de Aygo/C1/107. We moeten nog wel even geduld hebben voor de auto: vanaf medio 2013 komt de Cross-Up op de markt.
Lees ons uitgebreide verslag over de introductie van de vijdeurs Up, waar we ook met dit Cross-Up prototype konden rijden, in AutoWeek 5. Die ligt vanaf vandaag in de winkels.
Ontdek deze occasions: had je ze al gezien?
Lees ook

Knallen voor 13k met een Abarth 500 of Volkswagen Up GTI, of voor de helft met een Renault Twingo RS

Zo ver komen de elektrische Volkswagen Up, Skoda Citigo en Seat Mii in de praktijk

Volkswagen Up is terug met 20 pk

De EV's van 10 jaar terug kwamen gemiddeld 200 kilometer ver



