Gereden: Opel Adam
De auto staat volgend jaar pas bij de Opel-dealers, maar een select groepje journalisten mocht al enkele dagen na de onthulling in Parijs onder embargo met de Adam op pad in Italië. Wij waren er uiteraard bij en mogen inmiddels onze bevindingen met jullie delen.
Opel heeft zeer hoge verwachtingen van de Adam. En dat is niet alleen uit realisme, maar ook een klein beetje uit paniek. De auto MOET een succes worden, want Opel heeft succes nodig. Maar geluk dwing je af, en dus heeft Opel duidelijk moeite gedaan om de nieuwe A-segmenter in recordtijd te ontwikkelen.
In auto gaat het on-Opel achtige door. Niet de grote centrale middenconsole zoals we die kennen uit de gefacelifte Astra of de gloednieuwe Mokka, maar een centraal multimediascherm met touchscreen. Het rijden? Strak rijdende auto's maken kan Opel wel, maar bij de Adam is het toch beter dan je wellicht verwacht. Je voelt aan alles dat Mini hier als voorbeeld moest dienen. De Adam heeft vergelijkbare directe besturing en door de goede reacties van de voortrein krijg je dat bekende sluipdoor-kruipdoor effect wat de Mini zo leuk maakt. Dat hoge niveau van de Mini haalt hij misschien niet, maar de gedachte is gelijk. Verrassender is de versnellingsbak. Korte strakke slagen met veel gevoel. Dat is iets wat we niet vaak zien bij de huidige Opels. De Adam is zeer leuk om te rijden. Of het bijzondere design de rest doet is zo persoonlijk, dat wij ons niet aan een voorspelling van succes durven te wagen. Maar op rijplezier is hij die andere grote concurrent, de Fiat 500, duidelijk de baas.
Lees de volledige rij-impressie in AutoWeek 45, die vanaf woensdag 7 november in de winkels ligt.