Gereden: Mini Countryman

Mini Countryman
Mini CountrymanMini CountrymanMini CountrymanMini CountrymanMini Countryman

Terwijl de Mini begin dit jaar compleet werd vernieuwd, moet de Countryman het deze zomer met een facelift doen. Dat krijg je ervan als je nog maar vier jaar oud bent; de Countryman is simpelweg te jong voor een revolutie.

Geen nieuw onderstel of meer interieurruimte: op het eerste gezicht lijkt de nieuwe Countryman heel veel op die van de huidige generatie. Samen met zijn driedeurs broer, de Paceman, staat hij nog deze maand bij de Nederlandse dealers. Alle versies zijn een fractie schoner en zuiniger geworden, onder meer door kleine aanpassingen in de motortechniek en vermindering van de luchtweerstand, terwijl hun prestaties daar niet onder lijden. Alle motoren voldoen nu aan de Euro 6-norm. Het verbruik van de 1,6-liter viercilinder diesel daalde van 1 op 22,7 naar 1 op 23,8. De CO2-uitstoot ging met drie gram omlaag naar 111 g/km. In Nederland leidt dat tot feestvreugde, want zakelijke rijders kunnen hierdoor rekenen op 20 procent bijtelling.

Bij de perspresentatie kan nog niet met de vernieuwde diesel worden gereden. Wel met de benzinegestookte Cooper S. En dan in combinatie met vierwielaandrijving, want ook daarmee onderscheidt de Countryman zich nog steeds van alle andere Mini's. De viercilinder in de Cooper S levert nu 6 pk meer vermogen en komt zodoende uit op 190 pk. Dat leidt tot een 0,1 seconde snellere acceleratie van 0 tot 100 km/h en de tussenacceleratie van 80-120 km/h verloopt 0,2 seconde sneller. Niets om over naar huis te schrijven. Hetzelfde geldt voor de topsnelheid die van 215 naar 218 km/h is gegaan. Tegelijkertijd blijft de conclusie gerechtvaardigd dat je met deze motor niets tekortkomt. Hij pakt mooi op, trekt graag door in de toeren en is op kruissnelheid niet te rumoerig. Bovendien blijkt de Countryman iets stiller geworden, dankzij extra geluidsisolatie.

Helaas heeft Mini de facelift niet aangegrepen om het weggedrag van de Countryman net zo spannend te maken als die van de basis-Mini. Natuurlijk, de Countryman stuurt vertrouwenwekkend en met precisie, en hij wil maar al te graag met hoge snelheid door een bocht, maar de wagenhoogte en het inmiddels toch als verouderd te bestempelen onderstel veroorzaken onrust in de carrosseriebewegingen en leiden veel minder tot het kartgevoel dat de basis-Mini zo bijzonder maakt.

Meer lezen? In AutoWeek 29 die woensdag 16 juli verschijnt staat de uitgebreide eerste rijtest en daarin lees je ook over onze avonturen met de eveneens bijgepunte Paceman.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (16)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.