Gereden: Honda Element

Honda Element

Honda introduceerde vorig jaar in Amerika speciaal voor de jongere automobilisten de Element. Anders dan anders, met beperkte buitenmaten, veel ruimte en een gunstige prijs.

Gek of leuk, 't maakt niet uit. Als het maar anders is dan waarin je ouders rijden. Dan waarin je zelf bent rondgezeuld toen je klein was en naar school werd gebracht, of naar het sportveld. Speciaal voor Gen-Y, de geld smijtende 16- tot 24-jarige kleinkinderen van de baby boomers lanceerde Honda op de Detroit Auto Show in 2001 toen Honda met de Model X concept car.

De auto is trouwens in Amerika ontworpen bij Honda R&D Americas. De opdracht was om een veelzijdig model te bedenken voor jonge, actieve mensen krijgen we die nog geen geld hebben voor een pickup truck of een SUV. Meningen werden vooral gepeild op campussen van universiteiten, op het strand, in de mountain bike mekka's en bij sportevenementen. De uitkomst was dat Gen-Y een grote laadvloer wil, ruime binnenmaten, flexibele stoelen, een stoer uiterlijk en veel vermogen. Honda baseerde daarop de Model X concept car. Die sloeg meteen aan en de beslissing om de Element te gaan bouwen was snel genomen. Afgelopen december kwam de Element op de Amerikaanse markt. Intussen had Toyota vorig jaar zelfs al de aparte 'jongeren'-divisie Scion opgericht, waarvan deze zomer twee modellen zijn uitgekomen. Honda bouwt dit jaar al 50.000 Elements in zijn fabriek in de Amerikaanse staat Ohio.

De bodemplaat, de 2.4-litermotor en de vierwielaandrijving van de CR-V vormen de basis voor de Element. Uniek zijn de vlakke vloer en de tweedelige achterklep. En natuurlijk het ontbreken van de B-stijl, waardoor een enorme open zijkant ontstaat: het achterportier gaat 90° open.

De eerste indruk van de Element mag dan zijn dat ie er 'eigenaardig' uitziet, eenmaal onderweg geeft hij een zelfverzekerde indruk. Je verwacht eigenlijk dat hij rijdt als een CR-V. Maar de Element heeft niet alleen een grotere spoorbreedte, hij is ook circa 100 kg zwaarder en staat op 16-inch wielen, terwijl de CR-V het met 15-inch doet. Verder is heeft hij stuggere vering en dikkere stabilisatorstangen. Hij voelt stevig en uitgebalanceerd aan en verwerkt oneffenheden in de weg netjes. Zijn 160 pk sterke 2,4-liter viercilinder presteert prima en de vijfbak schakelt zoals je van een Honda mag verwachten. Al met al kan je met de Element gewoon lekker vlot rijden en sportief een bochtje 'pikken'. Wij reden met de voorwielaandrijving, maar er is er ook een versie met 4WD.

De Element is berekend op vieze voeten, modderige fietsen, of natte surfboards en de stoelopstelling is zo flexibel (er zijn 12 posities mogelijk) dat je als je alleen of met zijn tweetje bent een heleboel kunt meenemen. Handig is daarbij dat je de achterste stoelen tegen de zijwand kunt opklappen. De Amerikaanse jongeren kunnen de Element kopen voor $ 16.100 en dat is daar een hele goede deal. Bikers, surfers en skiërs zullen bij het practisch gebruik van de Element zweren.