Gereden: Ford Tourneo Courier
De Tourneo Courier is gebaseerd op het zelfde compacte platform dat we ook kennen van de Fiesta en de B-Max. Wie echter denkt voor weinig een enigszins geciviliseerde bestelwagen te kopen komt bedrogen uit. Geciviliseerd is-ie wel (vrij compleet uitgerust zelfs) maar het is geenszins de auto waarmee Ford het qua prijs opneemt tegen de Dacia's van deze wereld. Alleen leverbaar met Ford's 100 pk 1,0 liter driecilinder benzinemotor staat de auto namelijk voor een stevige € 20.995 in de prijslijst. Voor drieduizend euro minder heb je bij Ford al een gelijkwaardig gemotoriseerde B-Max en voor nog altijd duizend euro minder(!) met dezelfde motor een C-Max die dan ook nog 'ns een stuk volwassener op de weg ligt.
Waarom zou je dan überhaupt naar de Tourneo Courier kijken? De driecilinder doet goedmoedig wat-ie moet doen en dat ook nog 'ns in betrekkelijke rust, maar ook niet meer dan dat. Het onderstel verhult z'n bestelwagenafkomst niet en dat doet trouwens het harde plastic in het interieur even min. De stoelen met korte zittingen verdienen weinig lof en van de weinig intuïtieve bediening van het midden op het dashboard geplaatste infotainmentsysteem zijn we nog altijd niet onder de indruk. De grote pre van deze auto is z'n hoge zitpositie. In- en uitstappen gaat erg makkelijk, zeker achter waar de auto over royale schuifdeuren beschikt. Je kunt er je hoed bij ophouden. Daarbij komt dat de auto door z'n rechttoe rechtaan carrosserie lekker overzichtelijk is. En om het af te maken is de Tourneo Courier er alleen in een lekker aangeklede Titanium uitvoering wat betekent dat de auto standaard is voorzien van zaken als airco, cruise control, mistlampen voor, elektrisch verstelbare en verwarmbare buitenspiegels en niet te vergeten opklapbare tafeltjes aan de achterkant van de voorstoelen. En dan is er nog de achterbak waarin je serieus wat mee kunt nemen. Kortom, met deze auto lijkt Ford te mikken op een doelgroep die het niet van z'n laatst dubbeltje hoeft te doen, weinig om prestaties en rijdynamiek geeft maar des te meer prijs stelt op gemak en comfort verhogende voorzieningen.
Een uitgebreide rijtest met de Ford Tourneo Courier lees je binnenkort in AutoWeek.
Had je deze auto's al gezien?

Ford Tourneo 340 L1H1 Titanium 65 kWh
- 2024
- 4.500 km

Ford Tourneo 320 2.0 TDCI L2H1 Black Edition Full Options, 360 Camera, Adpatieve Cruise, Virtual, Carplay, 170PK, Stoel/Stuur Verwarming, Automaat, Uniek!
- 2024
- 60 km

Ford Tourneo 320 2.0 TDCI L1H1 170pk - Automaat - Leder - ACC - 1+1 stoelopstelling - Bi-Xenon -Stoelverwarming - Rijklaar
- 2022
- 130.910 km