Gereden: Ford Tourneo Courier

Ford Tourneo Courier
Met enige regelmaat treffen we auto's waarbij de functionaliteit duidelijk te lijden heeft onder de vormgeving. Daar heeft de Ford Tourneo Courier geen last van. Ford heeft van z'n kleinste bestelwagen een geel kentekenversie gemaakt en dat resulteert in een auto waarbij doelmatigheid voorop staat. Is dit de auto waarbij je je surfplank op het dak bindt, of stoppen we liever een rollator achterin?

De Tourneo Courier is gebaseerd op het zelfde compacte platform dat we ook kennen van de Fiesta en de B-Max. Wie echter denkt voor weinig een enigszins geciviliseerde bestelwagen te kopen komt bedrogen uit. Geciviliseerd is-ie wel (vrij compleet uitgerust zelfs) maar het is geenszins de auto waarmee Ford het qua prijs opneemt tegen de Dacia's van deze wereld. Alleen leverbaar met Ford's 100 pk 1,0 liter driecilinder benzinemotor staat de auto namelijk voor een stevige € 20.995 in de prijslijst. Voor drieduizend euro minder heb je bij Ford al een gelijkwaardig gemotoriseerde B-Max en voor nog altijd duizend euro minder(!) met dezelfde motor een C-Max die dan ook nog 'ns een stuk volwassener op de weg ligt.

Waarom zou je dan überhaupt naar de Tourneo Courier kijken? De driecilinder doet goedmoedig wat-ie moet doen en dat ook nog 'ns in betrekkelijke rust, maar ook niet meer dan dat. Het onderstel verhult z'n bestelwagenafkomst niet en dat doet trouwens het harde plastic in het interieur even min. De stoelen met korte zittingen verdienen weinig lof en van de weinig intuïtieve bediening van het midden op het dashboard geplaatste infotainmentsysteem zijn we nog altijd niet onder de indruk. De grote pre van deze auto is z'n hoge zitpositie. In- en uitstappen gaat erg makkelijk, zeker achter waar de auto over royale schuifdeuren beschikt. Je kunt er je hoed bij ophouden. Daarbij komt dat de auto door z'n rechttoe rechtaan carrosserie lekker overzichtelijk is. En om het af te maken is de Tourneo Courier er alleen in een lekker aangeklede Titanium uitvoering wat betekent dat de auto standaard is voorzien van zaken als airco, cruise control, mistlampen voor, elektrisch verstelbare en verwarmbare buitenspiegels en niet te vergeten opklapbare tafeltjes aan de achterkant van de voorstoelen. En dan is er nog de achterbak waarin je serieus wat mee kunt nemen. Kortom, met deze auto lijkt Ford te mikken op een doelgroep die het niet van z'n laatst dubbeltje hoeft te doen, weinig om prestaties en rijdynamiek geeft maar des te meer prijs stelt op gemak en comfort verhogende voorzieningen.

Een uitgebreide rijtest met de Ford Tourneo Courier lees je binnenkort in AutoWeek.

Lezersreacties (42)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.