Gereden: Ford Tourneo Connect

Ford Tourneo Connect
Het uiterlijk van Fords nieuwe ruimtewonder laat geen misverstanden bestaan over zijn komaf: de Tourneo Connect is gebaseerd op een bestelwagen. Dat betekent kleine compromissen op het gebied van verfijning, maar je krijgt wel héél veel waar voor je geld.

De nieuwe Tourneo Connect is net als de vorige generatie feitelijk een personenwagenversie van de Transit Connect bestelwagen, maar het is duidelijk dat de versie met geel kenteken een veel hogere prioriteit heeft gekregen dan bij de vorige generatie. Dat begint al met het onderstel. Waar de vorige generatie nog een achteras met bladveren had, staat de nieuwe op hetzelfde onderstel als de Focus, C-Max en Kuga, met een veel modernere torsiestaafvering achter. Wat ruimteaanbod betreft, kan geen enkele conventionele MPV uit het C-segment ook maar in de schaduw staan van de Tourneo Connect. Als je de achterstoelen omklapt, heb je niet minder dan 2.410 liter bagageruimte tot je beschikking, zodat je niet langer een bestelbus hoeft te huren als je gaat verhuizen.

Redelijk compact

Ondanks zijn enorme binnenruimte is de 'korte' Tourneo Connect met een lengte van 4,42 meter redelijk compact te noemen. Dat merk je ook tijdens het rijden, want voor een hoge auto met bestelwagengenen is het rijgedrag verrassend goed. In dit opzicht is de Tourneo Connect een echte Ford, met een mooie mix van comfort en dynamiek. Natuurlijk helt hij redelijk over in bochten – dat kan ook niet anders met zo'n hoge carrosserie – maar hij blijft stabiel aanvoelen. De keerzijde van deze verrassende dynamiek is een behoorlijk stug onderstel. Omdat het onderstel ook overweg moet kunnen met een zware belading, is de vering aan de straffe kant. Dat zorgt ervoor dat het onderstel nogal stoterig met alleen twee man aan boord. Op hogere snelheden is de koets continu in beweging, wat het rijcomfort niet ten goede komt.

Geraffineerd
In andere opzichten valt daar echter weinig over te klagen. In vergelijking met concurrenten als de Citroën Berlingo en Renault Kangoo rijdt de grote Ford gewoon bijzonder geraffineerd. De Tourneo Connect wordt voor het eerst ook geleverd met een benzinemotor en een bijzondere bovendien: de eenliter driecilinder EcoBoost-motor. De Ford-ingenieurs hebben even getwijfeld of deze motor wel een goede optie was voor een dergelijk groot model, maar ze kwamen er al snel achter dat het prima kon. En gelijk hebben ze, want hoewel dit veruit de grootste auto is die wordt aangedreven door de EcoBoost-motor, heb je niet het gevoel ondergemotoriseerd te zijn. Wel valt op dat de driepitter bij stilstand hard moet werken om de bijna 1.500 kilo zware Ford in beweging te brengen, je moet nadrukkelijk gas geven om soepel weg te rijden. Ook is het in het heuvelachtige gebied waar wij de auto aan de tand voelden soms zaak om even terug te schakelen, maar dat is met de soepel en direct schakelende versnellingsbak waarvan de pook bovendien goed onder handbereik zit geen probleem.

De volledige rij-impressie met de Ford Tourneo Connect is binnenkort te lezen in AutoWeek.

Lezersreacties (11)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.