Gereden: Citroën Jumper en Peugeot Boxer

Een nieuw geluid voor Boxer en Jumper

Peugeot Boxer - Citroën Jumpy
Waarschijnlijk om geen aandacht te willen afleiden van hun nieuwe Expert en Jumpy, heeft PSA zonder tromgeroffel een BlueHDi Euro6-motor in de grote bestelauto's Boxer en Jumper gemonteerd. In Frankrijk was een BlueHDi 130 beschikbaar voor een eerste kennismaking.

Met de komst van de Euro6-motor is het gamma van de Citroën Jumper en Peugeot Boxer flink op de schop gegaan. Het is in ieder geval over en uit voor de eerder gebruikte viercilinders. De 2,2-liter HDI 110/130/150, die in samenwerking met Ford was ontwikkeld, maakt net als de 3,0-liter HDI 180 van Fiat/Iveco plaats voor één enkele 2,0-liter uit eigen keuken. Over Fiat gesproken: de Ducato behoudt zijn eigen motoren. De Italianen varen hier hun eigen koers. Het nu toegepaste PSA-blok wordt al gebruikt in onder meer de nieuwe Jumpy/Expert en de wat grotere personenwagens. Net als Volkswagen en Ford kiest PSA voor één tweelitermotor met een variatie aan paardenkrachten die in de type-aanduiding terugkomen. Zodoende hebben we voortaan te maken met de BlueHDi 110, die 50 Nm meer levert dan zijn voorganger (nu 300 Nm), de BlueHDi 130 (plus 20 Nm, voortaan 340 Nm) en de BlueHDi 160, die de HDI 150 vervangt en 10 pk meer levert; het koppel van 350 Nm blijft gelijk. De dikke 3,0-liter HDI 180 met 400 Nm is komen te vervallen. Volgens de fabrieksgegevens stoten de nieuwe versies gemiddeld 30 g/km minder uit dan voorheen, terwijl het gemiddelde verbruik met 1,1 l/100 km is afgenomen. De uitstoot van CO2 is in het gunstigste geval 154 g/km. Bijkomstigheid van Euro6 is dat er AdBlue getankt moet worden; PSA zegt dat de bestuurder rekening moet houden met gemiddeld 1,5 liter per duizend kilometer. De vulopening is direct bij die van de brandstoftank geplaatst, achter hetzelfde klepje.

Minder volume

Omdat er verder niets aan de Jumper en Boxer is veranderd, zijn de rijeigenschappen dezelfde als voorheen. Toch is de beleving van de auto vanaf de eerste meters ingrijpend anders: het is opmerkelijk wat een nieuw geluid letterlijk met een auto kan doen! De oude Jumper en Boxer staan niet bekend als de stilste bestelauto's in hun klasse; de motordreun is onderweg de voornaamste geluidsbron. In de nieuwe versie is dat nog steeds zo, maar de toon is beduidend milder, ook in volume. Als de auto eenmaal op snelheid is gekomen, verdwijnt het motorgeluid goeddeels naar de achtergrond. Deze diesel is sowieso een stuk aangenamer om naar te luisteren; de scherpe randjes van het oude blok zijn weg, zogezegd. Het is lastig om precies de vinger te leggen op de beschikbaarheid van de 20 extra newtonmeters, feit is dat het koppel van 340 Nm in de gereden Jumper BlueHDi 130 een op smeuïge wijze geserveerde, forse hoeveelheid trekkracht oplevert. De nieuwe motoren in de Jumper en Boxer worden reeds geleverd; met hun komst is het gehele PSA-bestelautogamma nu Euro6-gespecificeerd.

PRIVATE LEASE Peugeot

Lezersreacties (23)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.