Gegevens duizenden Porsche-eigenaren op straat
Getroffenen worden geïnformeerd
Op een hackersforum worden de gegevens van 39.000 Nederlandse Porsche-rijders te koop aangeboden. Waarschijnlijk zijn de gegevens buitgemaakt na het vorige week ontdekte lek bij RDC.
Vorige week werd bekend dat er een enorm datalek is opgetreden bij RDC. Dat bedrijf biedt ICT-diensten aan aan garagebedrijven en faciliteert bijvoorbeeld dat autobedrijven klanten automatisch op de hoogte kunnen brengen als het tijd is voor de apk-keuring. Dat er nu gegevens van 39.000 Nederlandse Porsche-rijders worden aangeboden, houdt waarschijnlijk verband met dit lek. De gegevens van bezitters van dure auto's zijn aantrekkelijk voor criminelen. Die kunnen daarmee immers specifiek aan de haal met data van mensen met veel geld, of op zoek gaan naar de luxe auto’s zelf. Een deel van de klantgegevens staat al open en bloot online, meldt het AD.
Volgens cybersecurity-experts kunnen criminelen veel kwaads met de vele gegevens. "In het geval van Porsche kunnen er bijvoorbeeld phishingmails worden gestuurd vanaf een namaakwebsite, waarbij terugroepacties worden aangekondigd’’, zegt één van hen. "Zo van: ‘In het kader van een terugroepactie wordt uw auto door ons opgehaald.’ De meeste mensen zullen daar niet in trappen. Maar wanneer er van die duizenden klanten zes zo goedgelovig zijn om hun auto mee te geven, lachen die boeven zich rot.” Ernstiger is dat autodieven alleen op typenummer hoeven te zoeken om te zien wie een Porsche bezit en wat de gegevens van diegene zijn.
Getroffenen in kaart brengen
Porsche-importeur Pon bevestigt dat het zaterdag door de politie op de hoogte is gesteld van de digitale inbraak. "Daarbij zijn vertrouwelijke klantgegevens buitgemaakt’’, zegt woordvoerder Jacques Geijssen. "Wij doen op dit moment onderzoek, in samenwerking met de relevante autoriteiten, en doen er alles aan om eventuele overlast voor klanten zoveel mogelijk te beperken. Wij zullen hen zo spoedig mogelijk informeren.” Pon betreurt de kwestie. "De gegevens van onze klanten liggen nu op straat. Dat vinden wij zeer spijtig, maar we kunnen het niet terugdraaien. We zullen ons nu richten op wat we wel voor onze klanten kunnen doen. En dat begint met het in kaart brengen van het lek en om welke klanten het precies gaat. Dan zullen wij hen informeren.”