Gebruikte Peugeot RCZ, aantrekkelijke aspirant-youngtimer?
Al vanaf € 5.950 de jouwe
- Elco van der Meer
- Achtergrond
Nee, we gaan niet zuur doen. Maar ja, tien tot vijftien jaar geleden ging het er in de autowereld wel wat creatiever aan toe dan nu. Leuke coupés en cabrio’s vond je nog in zo goed als elk segment, tegenover nu vooral vijfdeurs SUV’s. Wat als je een van de laatste echt opvallende modellen uit die tijd als occasion zou willen kopen, zoals de eigenzinnige Peugeot RCZ, waar kan je dan op rekenen?
Hoewel je het echt nergens aan ziet is de inmiddels al vijftien jaar oude Peugeot RCZ gebaseerd op een heel normaal model, de Peugeot 308. Sterker nog, waar dat model destijds juist uitblonk in interieurruimte heeft de RCZ juist nauwelijks praktische eigenschappen. De ‘double bubble’ in het dak creëert niet veel meer dan de illusie van hoofdruimte, want achterin zit iedereen groter dan een flinke kleuter gewoon klem. Geeft niet, de RCZ moet vooral leuk zijn, en dat lukt 'm al vijftien jaar lang. Door dat bijzondere dak en bijbehorende achterruit, maar ook door een kek uitklapbaar achterspoilertje.
RCZ oogt nog actueel
De RCZ stamt uit een voor Peugeot design-technisch interessante periode. De grote, gapende muilen van destijds werden weliswaar door zelfbenoemde autoliefhebbers meesmuilend bekritiseerd, maar stonden klinkende verkoopresultaten niet in de weg. Toch staat de immense grille misschien wel het best bij sportiever ogende modellen als de RCZ en 407 Coupé.
Doordat de RCZ een paar jaar later op de markt kwam dan de 308 moest-ie ook langer mee. Daarom kreeg hij in 2013 een frisse neus, waarmee hij een brug slaat tussen het ‘oude’ familiegezicht en de dan gloednieuwe, aanzienlijk strakker getekende 308. Maar, subjectief wellicht, de originele neus met grote smoel past de RCZ het best.
Ook het interieur kan er nog mee door, al is het klapscherm op het dashboard inmiddels ruimschoots door de tijd achterhaald. De mooie materialen, een keurig gestikt (kunst)leren dashboard en een fraai klokje in de middenconsole geven het binnenste van deze Peugeot een aangenaam klassieke touch.
Rijdt zoals je hoopt
Het leven is meer dan uiterlijk vertoon alleen, en als er een auto is die dat bewijst dan is het wel de Peugeot RCZ. In zijn eerste triotest mag hij zich bewijzen tegenover twee serieuze concurrenten, de Audi TT en de Volkswagen Scirocco. Hij scoort maar liefst vijf sterren op ‘funfactor’, waar de andere auto’s respectievelijk vier en drie sterren krijgen. Ook op de lange afstand valt de Peugeot niet door de mand, hooguit is de demping wat aan de straffe kant. In een latere test wordt ook de Mini Coupé, waarmee hij zijn motor deelt, naar het tweede plan verwezen. De RCZ rijdt dus precies zoals je hoopt.
Occasionprijzen: snelste is duurste
Als het om rijden gaat springt er een RCZ bovenuit: de RCZ R. Met 270 pk, sperdifferentieel, aangescherpt onderstel en magistrale remmerij is dit niet slechts een speeltje, het is een wilde sportwagen. Een nadeel: het is ook de zeldzaamste variant en dat vertaalt zich in een stevige occasionprijs. Op deze site worden ze momenteel zelfs niet aangeboden, maar wie goed zoekt vindt ze vanaf iets meer dan 18 mille.
Een ‘gewone’ RCZ is veel beter te betalen, zo blijkt als we de occasionprijzen checken. Al vanaf € 5.950,- mag je zo’n kekke Franse coupé de jouwe noemen en dan heb je niet eens de minste uitvoering of de hoogste kilometerstand. Oké, hij heeft de instapmotor met 156 pk, maar ook fraaie 19-inch wielen en verwarmde leren zetels met geheugenstanden. Wat je expliciet niet hebt: garantie. De aanbieder heeft er kennelijk weinig vertrouwen in. Dat brengt ons direct bij de grote olifant in de kamer, die ons al een tijdje staat aan te staren.
1.6 THP
Die olifant, zoals je misschien al geraden had, is de 1,6-liter THP-benzinemotor. Bij de introductie een wonder der techniek, soepel en zuinig, ontstaan uit een samenwerking tussen BMW en Peugeot. Al snel sloeg het beeld om. In de volksmond werd het een zalige BMW-motor genoemd als-ie het goed deed en een rampzalig Peugeot-blok als hij kuren vertoonde. Dat laatste is, helaas voor THP-rijders, niet ongewoon.
Deze viercilinder Prince-motor heeft namelijk een aantal serieuze aandachtspunten. Interne vervuiling, problemen met distributiekettingen en hoog olieverbruik zijn de belangrijkste uitdagingen waar rijders mee te maken kunnen, en vaak ook zullen krijgen. Het meeste is oplosbaar, maar de bijbehorende rekeningen zijn niet mals.
Risico incalculeren
Bij een liefhebbersmodel als de RCZ zouden we het begrijpen als je zulke risico’s incalculeert, zeker wanneer je de auto voor een goede prijs in handen krijgt. In alle gevallen verdient het de aanbeveling om voor aanschaf de onderhoudshistorie te checken, liefst onderbouwd met – in dit geval – flinke facturen. Een kleine opsteker voor kilometervreters: er staat een RCZ 1.6 THP met 251.059 kilometer te koop. Het kan dus wel, toch gaat het aloude adagium ‘wie mooi wil zijn moet pijn lijden’ voor de RCZ iets vaker op dan je misschien lief is.
Wil je een RCZ en het spel zo zeker mogelijk spelen, dan is er nog een laatste optie. Boze tongen beweren namelijk dat een RCZ met 2.0 HDi-diesel de beste keuze is. Hoewel je dat idee het liefst met knoflook en een houten staak op afstand zou willen houden hebben ze misschien wel gelijk. Sla wel snel toe als je er een vindt, de Peugeot RCZ met dieselmotor is echt een witte raaf.