Fulvia-studie komt eind 2004

Lancia Fulvia prototype 2003
Lancia toont op de IAA het studiemodel Fulvia, die eind 2004 daadwerkelijk te koop moet zijn. Het coupétje heeft opvallend veel gemeen met het origineel uit 1965.

Lancia toont op de IAA het studiemodel Fulvia, die eind 2004 daadwerkelijk te koop moet zijn. Het coupétje heeft opvallend veel gemeen met het origineel.

In 1965 weerd de oorspronkelijke Fulvia Coupé 1.2 geïntroduceerd. Later volgden meer versies, waaronder de Rallye 1.6 HF die in 1972 de rallye van Monte Carlo won. Tot halverwege de jaren zeventig werden er ongeveer 140.000 exemplaren gebouwd.
Lancia's design-studio heeft op basis van het origineel een moderne interpretatie ontwikkeld. Men is erg dicht bij de het originieel gebleven, zelfs de buitenmaten komen praktisch overeen. Ook binnenin is de retrostyling voortgezet, enige moderne dissonant is de middenconsole met een beeldscherm voor de bediening van het navigatiesysteem en de klimaatregeling.
De nieuwe Fulvia heeft een uit aluminium vervaardigde carrosserie, waardoor het gewicht tot 990 kg beperkt kon blijven. Onder de motorkap staat een 1.8 16V viercilinder benzinemotor met een maximum vermogen van 140 pk. Dat lijkt niet veel, maar vanwege de gunstige vermogens/gewichts-verhouding is de auto tot aardige prestaties in staat. De sprint van 0 naar 100 km/h kan het studiemodel in 8,6 seconden uitvoeren. De topsnelheid bedraagt 213 km/h. Het gemiddelde brandstofverbruik van de tweezits coupé bedraagt 7,3 l/100km.
Vanaf eind 2004 zullen jaarlijks een bescheiden 2500 stuks geproduceerd gaan worden. De productie is uitbesteed aan carrosseriebouwer Maggiora.

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.