'Fisker ontvouwt Elux-plannen binnenkort'
Fisker maakt een herstart onder de naam Elux. De verwachting is dat er binnen twee maanden meer bekend wordt over de toekomstplannen van het merk.
Vorige maand werd bekend dat Fisker, bekend van de Karma plug-inhybride, verdergaat onder de naam Elux. Het merk is nu in handen van het Chinese concern Wanxiang, dat onder andere eigenaar is van accuproducent A123, dat de stroomtoevoer van de Karma's verzorgt. De Nederlandse woordvoerder van het merk schat in dat er binnen nu en twee maanden een officiële presentatie komt van de toekomstplannen.
Elux gaat de Karma sowieso een bescheiden uiterlijke update geven, er komt (voorlopig) dus nog geen compleet nieuw model. De onderhuidse techniek zal worden bijgepunt, zo zal het batterijpakket een grotere capaciteit krijgen, waardoor een grotere actieracdius mogelijk wordt. Of Elux voor de range extender (in de Karma lag een 2,0-liter turboblok) weer aanklopt bij General Motors, is nog de vraag.
Er is volgens de woordvoerder al een 'vicepresident' aangesteld voor Elux. 'Een echte automan', waarvan de naam helaas nog even onder de pet dient te blijven. Of er naast de plug-inhybride Karma ook een volledig elektrische Elux op de rol staat, is afwachten. Wanxiang heeft in de vorm van A123 in ieder geval genoeg kennis over batterijen in huis en wellicht dat de kleinere Atlantic (foto 1) hiervoor een geschikt omhulsel is.
We hopen binnenkort dus meer te horen over de plannen van Elux. De Karma 2.0 moet in 2016 op de markt komen. De productie vindt niet langer plaats bij Valmet in Finland, daar is de productielijn inmiddels opgedoekt. De Nederlandse verkoop en distributie zal weer via Kroymans lopen. Er rijden momenteel zo'n 180 Fiskers Karma rond in Nederland.