Fisker krijgt carte blanche van Wanxiang

Fisker Karma

De Chinese componentengigant Wanxiang wist met een bod van zo'n 110 miljoen euro de nieuwe eigenaar te worden van het op de fles gegane Fisker. Wanxiang zegt bereid te zijn tot het gaatje te gaan om van Fisker een succes te maken.

Fisker had met de Karma een auto in de showroom staan die zowel vanbuiten als onderhuids opmerkelijk is. Een gespierde verpakking - met een ellenlange neus - verhulde een hybride- aandrijflijn. De Karma wist dankzij gunstige fiscale regelingen nog bijna 200 keer een Nederlandse eigenaar te vinden.

Toch ging Fisker over de kop. Lang werd er naar een nieuwe eigenaar gezocht en in februari dit jaar werd de kogel dan eindelijk door de kerk gejaagd: Wanxiang mag er de scepter gaan zwaaien. Dat bedrijf is overigens geen vreemde; eerder al nam het het noodlijdende Amerikaanse A123 Systems over, dat voorheen accu's voor de Karma leverde.

Wanxiang-topman Lu Guanqiu, zelf miljardair, wil met Fisker de aanval openen op Elon Musk en zijn elektrische Tesla. De excentrieke Chinese zakenman zegt bereid te zijn heel ver te gaan om van Fisker een succes te maken. "Ik stop iedere cent die Wanxiang verdient in het maken van elektrische auto's. Ik steek er zo veel geld in als nodig is om Fisker te doen slagen, zelfs al zou Wanxiang erdoor failliet gaan", benadrukt hij.

Grote woorden, maar het geeft in ieder geval aan dat Guanqiu de boel behoorlijk serieus neemt. De topman zegt te weten 'dat er een lange weg te gaan is', maar dat dit geen problemen moet opleveren. "We richten ons op Amerikaanse productie. Als het mij niet lukt, dan neemt mijn zoon het over. Lukt het hem niet, dan gaat m'n kleinzoon het doen", aldus een gedreven Guanqiu.

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.