Fisker gaat voor Chapter 11-bescherming
Het noodlijdende Fisker, bekend van de hybride Karma, heeft uitstel van betaling aangevraagd middels Chapter 11. Daarmee worden schuldeisers op afstand gehouden en is er tijd voor een doorstart onder de vleugels van de nieuwe eigenaar.
Door een Chapter 11 'faillissementsbescherming' aan te vragen, krijgt Fisker uitstel van betaling en kan de nieuwe eigenaar aan een herstructureringsplan werken. Die nieuwe eigenaar heet Hybrid Tech Holdings LLC, een investeringsgroep die de uitstaande lening van Fisker bij het Amerikaanse Department Of Energy voor 25 miljoen dollar overnam. Een koopje, aangezien de uitstaande lening 168 miljoen dollar bedroeg. Hybrid Tech, trekt 8 miljoen dollar uit voor de aankoop en herstructurering van Fisker.
"Nadat we alle alternatieven bekeken hadden, zijn we van mening dat de verkoop aan Hybrid en het Chapter 11-proces dat daaraan verbonden is de beste oplossing is voor het maximaliseren van de waarde van Fisker Automotive voor de aandeelhouders", liet Marc Beilinson, chief restructuring officer van Fisker, weten in een verklaring.
Volgens Hybrid Technology - dat onder leiding staat van Fisker-investeerder Richard Li - is de 'aankoop' van de overheidslening van het DOE de eerste stap naar de uiteindelijke herstart van de productie van de Karma en de ontwikkeling van andere hybride voertuigen. De productie van de Karma ligt al een kleine 18 maanden stil als gevolg van de nodige incidenten rondom Fisker en de auto zelf.