Fisker bouwt wereldauto's

Fisker Latigo CS
Fisker Latigo CSFisker Latigo CSFisker Latigo CSFisker Latigo CSFisker Latigo CSFisker Latigo CSFisker TramontoFisker TramontoFisker TramontoFisker TramontoFisker TramontoFisker TramontoFisker TramontoFisker Latigo CS

Een Deense ontwerper die in Amerika auto's ontwikkelt met een Duits hart. Dan mag je met recht spreken van wereldauto's.

Een Deense ontwerper die in Amerika auto's ontwikkelt met een Duits hart. Dan mag je met recht spreken van wereldauto's.
Fisker Coachbuild heeft op de IAA in Frankfurt twee modellen onthuld. De auto's zijn in de afgelopen maanden in een designstudio ontwikkeld en gaan volgend jaar in een oplage van 150 stuks per model in productie. In april 2006 start de productie – dat is precies een jaar nadat Fisker Coachbuild zijn poorten heeft geopend.

Fisker Coachbuild is een initiatief van Henrik Fisker. Deze van huis uit Deens ontwerper is in het verleden onder meer verantwoordelijk geweest voor de lijnen van de Aston Martin DB9. Het eerste model uit zijn eigen studio is de Tramonto. Deze cabriolet is gebaseerd op de Mercedes-Benz SL55 AMG. Standaard is die voorzien van een 5,5-liter V8 met 493 pk. Daarmee kan de auto in 4,5 seconden van 0 naar 100. Voor wie wat meer wil dan de kracht die deze motor is de SL ook levert, is er het Performance Plus Package. De Tramonto wordt dan naar tuner Kleemann gebracht die de auto voorziet van een compressor. Dan komt de kracht op 610 pk en kan de auto in 3,6 seconden van 0 naar 100 gaan.

De voornaamste verandering die Fisker aan het ontwerp van de SL heeft gedaan is de achterzijde van de auto korter maken en de voorzijde optisch langer. Zo krijgt de auto volgens de ontwerper een krachtiger uitstraling. De bumpers zijn zoveel als mogelijk weggewerkt.
Het tweede model van Fisker Coachbuild is de Latigo. Dit model heeft de BMW 6-serie als basis. Standaard heeft de Lagito de 4,8-liter V8 met 367pk. Wie een BMW M6 als basis wil voor zijn ombouw heeft de beschikking over 550 pk. Het ontwerp is vooral achter de C-stijl aangepast. "Zodat de spatborden beter over het achterwiel vallen," aldus Fisker. Zowel de voor- als achterzijde zijn ingekort en op de motorkap is een zogeheten 'powerdome' geplaatst.

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.