Fiat 500L nu ook op CNG
Fiat was er vroeg bij: zelfs de in 1998 geïntroduceerde Multipla was al leverbaar met aardgastanks onder de vloer. Inmiddels zijn het vooral de kleinste modellen die profiteren van de aardgastechnologie. Naast de Panda vinden we deze TwinAir bijvoorbeeld ook terug in de Lancia Ypsilon.
Wie meer ruimte wil kan vanaf nu terecht bij de Fiat 500L TwinAir Turbo CNG, zoals de auto voluit heet. De tweecilinder krijgt zijn brandstof uit twee tanks van 14,5 kg, die zich net als bij de Multipla onder de vloer bevinden. Op die manier kon de benzinetank van 50 liter behouden blijven, zodat er ook met de auto gereden kan worden als er even geen CNG-tankstation voorhanden is. Ten opzichte van de andere geblazen TwinAir die leverbaar is in de 500L lever je wel wat vermogen in: geen 105, maar 80 pk. Fiat geeft een verbruik op van 4 kg op 100 kilometer.
De Fiat 500L CNG is er vanaf 19.395 euro, een bedrag waarvan 20 procent moet worden bijgeteld door zakelijke rijders. Fiat benadrukt echter dat er dankzij allerlei subsidies nog wel wat voordeel te behalen is op de auto. Maar wat dat precies bedraagt, verschilt per provincie.