Facelift Friday: Rolls-Royce Phantom
Koplampen zonder afleidingsmanoeuvre
De vorige Phantom heeft het, mede dankzij de facelift waar het vandaag om draait, lang volgehouden. Het met hulp van BMW ontwikkelde model werd in 2003 gelanceerd en zorgde toen voor een golf van afschuw onder conservatieve liefhebbers van klassiek gelijnde Britse automobielen, maar heeft zich in de periode die volgde wel bewezen als bijzonder goed houdbaar. Het gewaagde ontwerp, met veel grote platte vlakken, een weinig subtiele maatvoering en een opmerkelijk front is ook nu nog zo modern dat een voorzichtige evolutie volstond bij het ontwerpen van de opvolger.
Dat het front van de vorige Phantom zo opmerkelijk was, kwam onder meer door de lampenpartij. De grote, rechthoekige lichtunits bovenin de imponerende voorgevel wekken de indruk de koplampen te zijn, maar niets is minder waar. De dimlichten zijn namelijk weggewerkt in de kleinere, ronde lampen die lager zijn gemonteerd, de hoge exemplaren spelen een ondersteunende rol en huisvesten onder meer de richtingaanwijzers. Bij de tweedeurs varianten Drophead Coupé en Coupé valt deze indeling meer op, omdat de bovenste lampen daar duidelijk kleiner zijn dan bij de vierdeurs varianten.
In 2012 namen alle carrosserievormen afscheid van hun opvallende, in tweeën gesplitste lichtpartij. In plaats daarvan kwamen grotere rechthoekige exemplaren waarin alle verlichting werd verzameld. Daarbij werd kwistig met ledtechniek gestrooid. Natuurlijk kwamen er ook nieuwe bumpers en werd het interieur opgetuigd met onder meer een fijngeslepen infotainmentsysteem. Een nieuwe versnellingsbak en een bijgewerkt onderstel zorgden volgens Rolls-Royce voor nog meer 'waftability', ofwel verder verfijnde rij-eigenschappen.
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Uitgelicht aanbod
Lees ook

Fiat 600 Jungla (1972) - Liefhebber Gezocht

Toyota bZ4X vs Volkswagen ID4 - Dubbeltest

'Volvo EX30: Chinese auto zonder dat mensen het weten' - AutoWeek Podcast

General Motors gaat ook Tesla-laders gebruiken

Enorme verschillen in laadtarieven per gemeente

Ford Mustang ook (bijna) klaar voor Le Mans
Lezersreacties (73) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.