Facelift Friday: Citroën Berlingo / Peugeot Partner

Opgetrokken wenkbrauwen

Facelift Friday: Citroën Berlingo Peugeot Partner
Facelift Friday: Citroën Berlingo Peugeot PartnerFacelift Friday: Citroën Berlingo Peugeot PartnerFacelift Friday: Citroën Berlingo Peugeot PartnerFacelift Friday: Citroën Berlingo Peugeot PartnerFacelift Friday: Citroën Berlingo Peugeot PartnerFacelift Friday: Citroën Berlingo Peugeot PartnerFacelift Friday: Citroën Berlingo Peugeot PartnerFacelift Friday: Citroën Berlingo Peugeot PartnerFacelift Friday: Citroën Berlingo Peugeot PartnerFacelift Friday: Citroën Berlingo Peugeot PartnerFacelift Friday: Citroën Berlingo Peugeot Partner

‘Leisure Activity Vehicle’. De Engelste term voor de autovorm die ook wel als ‘ludospace’ bekendstaat, past uitstekend tussen de hippe afkortingen die tegenwoordig voor veel andere carrosserievormen worden geplakt. De auto’s zelf zijn echter vooral praktisch. Vandaag zoomen we in op de eerste generatie van de Peugeot Partner en de Citroën Berlingo.

Onlangs maakte de wereld kennis met de derde generaties van PSA’s vrolijke duo Peugeot Partner en Citroën Berlingo. Er is veel veranderd: de personenwagenversie van de Partner heet tegenwoordig ‘Rifter’ en het duo heeft gezelschap gekregen van een versie van de laatste toevoeging aan de PSA-familie, de Opel Combo.

In 1996 zag de wereld er nog heel anders uit. Citroën en Peugeot deden een redelijk geslaagde poging om het utilitaire karakter van zijn kleinste bestellertjes om te zetten in juist erg vrolijke en ietwat speelse personenautoversies. Met name de Berlingo viel op door zijn opvallende kleuren en het grote zonnedak maakte van deze vrolijke Fransen ideale vakantieauto’s.

Qua design bleven de twee echter vrij ingetogen. Binnenruimte was nu eenmaal het grootste goed van het duo, dus kregen de auto’s een hoog dak en een rechte kont. De voorzijde werd bij de oorspronkelijke versie neutraal gehouden om bij zowel het modellengamma van Citroën als dat van Peugeot aansluiting te vinden. Keurige, maar wat uitwisselbare koplampen werden met elkaar verbonden door een kleine grille die bij de Citroën een heuse lamel kreeg toebedeeld en bij de Peugeot niet. Ziehier het voornaamste verschil!

De verschillen werden zeker niet talrijker toen de Berlingo en z’n Partner in 2002 een uitgebreide facelift kregen. Beide auto’s werden toen voorzien van een nieuwe neus en leken door de grote, heldere koplampen met opgetrokken wenkbrauwen verbaasd op de rest van hun leven af te stevenen. Een nieuwe voorbumper en heldere achterlichten completeerden de vernieuwing aan de buitenkant. In het interieur werd alles ogenschijnlijk anders, dankzij een compleet nieuw en moderner ogend dashboard.

Lezersreacties (36)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.