'Facebook in auto aan banden gelegd'
Uiteraard roepen er wel vaker mensen iets van die strekking, maar Jay Rockefeller is niet zo maar een politicus. De Democraat is als Senate Commerce Committee Chairman een schakel tussen de topbedrijven en de Amerikaanse politiek.
Persbureau Bloomberg meldt dat Rockefeller (76) de kwestie aankaartte op een technologieconferentie, waar officials van onder meer Toyota, General Motors, Apple en Samsung aanwezig waren. Hij dreigt met het indienen van een wetsvoorstel dat social media en internet in infotrainment van auto's moet beperken.
Rockefeller: "Waarom jongeren per se hun Facebook-status updaten als ze rijden? Zij vinden het cool en autofabrikanten vinden de forse winsten op infotainment cool. Maar hoe veel doden en gewonden hebben we al moeten betreuren door de afleiding die dit infotainment biedt? Ik maak me echt zorgen."
De senator benadrukt dat hij hier doelt op de oprukkende internet- en social media voorzieningen in nieuwe auto's, hij ziet wel degelijk het voordeel van zaken als navigatiesystemen en het automatisch bellen van hulpdiensten bij ongelukken.
Michael Robinson van General Motors wijst daar dan ook fijntjes op in zijn reactie op het pleidooi van Rockefeller: "Dezelfde technologie waar u op doelt zorgt door telefoontjes naar hulpdiensten er juist voor dat er vele levens van bestuurders van onze auto's worden gered."
Andere aanwezigen gaven aan dat jongeren anders toch wel hun smartphone gaan gebruiken voor social media zoals Facebook.
Het infotainmentsysteem is bezig met een enorme opmars. Analisten van het Engelse ABI Research verwachten dan in 2014 wereldwijd ongeveer negen miljoen auto's met een infotainmentsysteem verkocht gaan worden, voor 2018 rekenen ze op 62 miljoen auto's.