EV-rijders rijden meer dan anderen in Europa
Veel tevredenheid
Europese EV-rijders rijden jaarlijks gemiddeld meer dan bestuurders van een benzine- of dieselauto, blijkt uit onderzoek van Nissan.
Het verschil is met 600 km niet groot, maar toch is het een interessant gegeven. EV-rijders rijden volgens dit onderzoek gemiddeld 14.200 km per jaar, tegenover 13.600 km voor mensen die een auto met een verbrandingsmotor besturen.
Hoewel leuk, is het nieuws in onze ogen ook weer niet heel verrassend. EV’s zijn immers zonder uitzondering vrij nieuw. Veel leaseauto’s of auto’s van ondernemers zijn dus elektrisch, terwijl de categorie ‘auto’s met een verbrandingsmotor’ ook de tweede auto’s van het huishouden, de auto van je opa en oma en andere veelal stilstaande vierwielers omvat.
Tevreden met laadnetwerk
Nissan deed het onderzoek onder 7.000 mensen uit Nederland, het VK, Frankrijk, Spanje, Italië, Noorwegen, Zweden en Denemarken. Zeventig procent van de EV-rijders zou bovendien hebben gesteld dat de actieradius in de praktijk meevalt, terwijl tweederde van hen tevreden is met het huidige laadnetwerk.
De Italiaanse EV-rijders blijken met gemiddeld 15.000 km per jaar het meeste te rijden, maar Nederland volgt met 14.800 km op de voet.
Actieradius
Ondanks de algehele tevredenheid over de EV en het laadnetwerk, noemt bijna de helft van de EV-rijders de grotere actieradius als het grootste voordeel van een benzine- of dieselauto. Van degenen die een auto met een verbrandingsmotor besturen, ziet 58 procent de actieradius als het grootste bezwaar tegen een EV.
56 procent van de ICE (Internal Combustion Engine)-rijders is er echter ook van overtuigd dat er niet genoeg laadpunten zijn, terwijl een even grote groep stelt dat de EV in aanschaf duurder is dan een alternatief met een verbrandingsmotor.