Europese autoverkopen: 6,7 procent groei, elektrisch weer bovengemiddeld

Opvallende daling in Duitsland

Multimediatest B-segmenters compacte auto's test

De verkoop van nieuwe auto's in de Europese Unie is in november opnieuw gegroeid ten opzichte van een jaar eerder. De aanwas van nieuwe elektrische auto's was weer sterk, al ging de EV-verkoop op sommige plekken juist hard achteruit.

Er zijn in november 885.580 nieuwe personenauto's geregistreerd in de Europese Unie, zo meldt brancheorganisatie ACEA. Dat betekent een groei van 6,7 procent ten opzichte van vorig jaar. Hoewel het een toename betreft, is het wel de kleinste van dit jaar tot nu toe. Topmaand blijft vooralsnog maart, toen de verkopen met maar liefst 28,8 procent groeiden vergeleken met een jaar eerder. Ook in augustus ging het hard, met een plus van 21 procent. Die grote stappen hadden voor een belangrijk deel te maken met ingehaalde leveringen, omdat in 2022 het chiptekort de auto-industrie nog parten speelde.

In Nederland was er zoals we begin deze maand al melden een veel bescheidener groei dan de genoemde 6,7 procent. De Bovag en de Rai Verenging noteerden in ons land slechts een plusje van 1,8 procent. Daarmee zitten we aardig onder het EU-gemiddelde en in het bijzonder onder landen als Italië (+16,2 procent in november) en Frankrijk (+14 procent). Aan de andere kant doen we het dan wel weer 'beter' dan Duitsland, waar het aantal nieuw geregistreerde auto's afgelopen maand met 5,7 procent daalde ten opzichte van november 2022.

Elektrische plussen en minnen

Per definitie is Duitsland een interessante markt in deze nieuwe cijfers, want het aantal registraties van elektrische auto's ging daar vorige maand hard achteruit. Het aantal EV-registratie daakde met maar liefst 22,5 procent ten opzichte van november vorig jaar. Terwijl er toen nog subsidie vanuit de overheid kwam, die inmiddels is verdwenen. Duitsland is niet exemplarisch voor hoe het EU-breed gaat met de verkoop van elektrische auto's. Over de hele EU gezien nam het aantal EV-registraties in november met 16,4 procent toe. Wel is dat een kleinere groei dan begin dit jaar, toen het nog om tientallen procenten ging. Over het hele jaar tot en met november gezien is de verkoopgroei voor volledig elektrische auto's mede door die maanden nog altijd een forse 48,2 procent.

Elektrische auto's waren in november goed voor een marktaandeel van 16,3 procent in de Europese Unie, net iets meer dan een procent meer dan vorig jaar. Hybride auto's zonder stekker stonden daar nog ruim boven met 27,4 procent aandeel. Het aandeel benzineauto's groeide met 4,5 procent kwam uit op 32,7 procent. Daartegenover kromp het aandeel dieselauto's juist met 2,3 procent naar 12,2 procent.

In Nederland vormden elektrische auto's afgelopen maand het leeuwendeel van de registraties. 33,9 procent van de nieuwe personenauto's was volledig elektrisch volgens de ACEA. Daarna volgden benzineauto's, met 27 procent aandeel, op de voet gevolgd door hybride auto's zonder stekker met 26 procent. Plug-in hybrides kwamen uit op 11,2 procent en nog slechts 1 procent van de nieuwe auto's hier was er eentje met enkel een dieselmotor.

Lezersreacties (221)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.