Europese automarkt dipt in mei, aandeel elektrische auto's gedaald
België na Duitsland en Frankrijk grootste markt voor EV's
In mei zijn er in de Europese Unie 911.697 nieuwe personenauto's op kenteken gezet. Een gigantisch aantal, maar het waren er wel drie procent minder dan in dezelfde maand vorig jaar. Ook opvallend: het aandeel dat elektrische auto's in de mei-registraties hebben, is ten opzichte van vorig jaar kleiner geworden. Dat blijkt uit cijfers van European Automobile Manufacturers’ Association (ACEA).
Met ruim 910.000 auto's zijn er in de EU drie procent minder nieuwe auto's gekentekend dan in mei vorig jaar. Toen werden nog bijna 940.000 nieuwe personenauto's in de Europese Unie geregistreerd. Vegen we de cijfers over de eerste vijf maanden van dit jaar op een hoop, dan kleuren de cijfers groen in plaats van rood. In de periode van januari tot en met mei zijn er 4,6 miljoen nieuwe personenauto's gekentekend, 4,6 procent meer dan in diezelfde periode vorig jaar.
Elektrische auto's waren in mei vorig jaar nog goed voor een aandeel van 13,8 procent in de registraties. In mei dit jaar is dat aandeel met 1,3 procentpunten gezakt naar 12,5 procent. Wel lag het aandeel hoger dan in april (11,9 procent). Kijken we naar hoe de elektrische auto er in de eerste vijf maanden van dit jaar voor staat, dan zien we dat elektrische auto's in de periode januari tot en met mei goed waren voor een aandeel van 12,1 procent. In diezelfde periode vorig jaar waren EV's goed voor een aandeel van 12,4 procent van de registraties.
Het aandeel dat hybride auto's in de maandregistraties hadden, lag in mei op bijna 30 procent. In mei vorig jaar was dat nog 25 procent. Niet-hybride benzineauto's scoorden een marktaandeel van bijna 36 procent (mei 2023: 36,5 procent). Het aandeel dat dieselauto's in het totaal hadden, is ten opzichte van mei 2023 met 1,3 procentpunt gezakt naar 13 procent. Ook het aandeel dat plug-ins in de registraties hebben, is gezakt en wel met 0,9 procentpunt naar 6,5 procent.
Interessant: België is na Duitsland en Frankrijk wat volume betreft de grootste markt voor elektrische auto's. In België werden in de eerste vijf maanden van dit jaar maar liefst 47 procent meer nieuwe EV's geregistreerd dan in diezelfde periode vorig jaar. In Duitsland – de nummer één – bijna 141.00 stuks, maar dat waren er wel een heftige 16 procent minder dan in die periode vorig jaar. In Frankrijk werden bijna 23 procent meer elektrische auto's gekentekend (128.565 stuks). Nederland staat achter België op plek vier met 48.828 geregistreerde elektrische personenauto's in de periode van januari tot en met mei. Dat zijn er tien procent meer dan in de eerste vijf maanden van vorig jaar.
Volkswagen was met 103.190 nieuwe registraties in mei het automerk dat de meeste nieuwe auto's afleverde. Dat is het ook over de eerste vijf maanden van dit jaar.