'Euro NCAP stelt paal en perk aan touchscreens'
... maar alleen voor écht essentiële functies
Veiligheidsorganisatie Euro NCAP gaat autofabrikanten motiveren om fysieke, eenvoudige knoppen te gebruiken voor vitale functies. Is de strijd tegen het touchscreen geopend?
Euro NCAP is vooral bekend van de botsproeven, waarbij een auto een score van maximaal vijf sterren kan behalen. Bij die tests wordt er ook gekeken naar alle actieve veiligheidssystemen en de manier waarop die werken, dus Euro NCAP kijkt al veel langer met een brede blik naar het veiligheidsthema. Nu werkt de organisatie opnieuw aan uitbreiding, zo melden onze collega’s van het Britse AutoExpress. In een toekomstige ‘Safe Driving’- (veilig rijden, red.) test, worden autofabrikanten aangespoord om vitale functies niet in een scherm te verstoppen. De reden ligt voor de hand: het bedienen via een scherm werkt erg afleidend en is vaak omslachtig, en daarmee onveilig.
Richard Schram, technisch directeur van Euro NCAP, zegt het zo: “Euro NCAP gaat inderdaad autofabrikanten stimuleren om fysieke, eenvoudige en tastbare bedieningsorganen te gebruiken voor de belangrijkste rijfuncties als ruitenwissers, alarmlichten en richtingaanwijzers.” De afwezigheid hiervan zou een vijfsterrenscore onmogelijk maken, maar eerlijk is eerlijk: bij 99 procent van alle auto’s zijn deze functies ook nog altijd met knoppen en schakelaars te bedienen. In het geval van alarmlichten is dat zelfs verplicht en de enige uitzondering op het gebied van richtingaanwijzers die we kunnen bedenken, is Tesla. Dat gebruikt in haar laatste modellen digitale touch-knopjes op het stuur voor de ruitenwissers en de richtingaanwijzers. Dat is nog geen touchscreen, maar voldoet ook niet aan de 'makkelijk te bedienen'-eis.
Voor het overige lijkt de Euro NCAP-maatregel vooral nuttig om te voorkomen dat andere fabrikanten dit voorbeeld gaan volgen, en wachten wij nog met smart op een ‘verbod’ op de bediening van climatecontrol, stoelverwarming en veiligheidssystemen via omslachtige menu’s.