EU-hof: 'Autofabrikant mag CO2-meting niet beïnvloeden'

Geen rechtvaardigingsgrond meer

Diesel NOX uitstoot sjoemel dieselgate co2

Autofabrikanten mogen geen apparatuur installeren die de CO2-uitstoot in testopstellingen beïnvloedt, beslist het Europees Hof van Justitie. Deze bepaling geldt ook wanneer een systeem de motor tegen slijtage beschermt. Met deze uitspraak blijft er weinig ruimte meer over voor interpretatie van de bestaande regelgeving.

In de zaak heeft het Europees Hof het over 'Bedrijf X'. Vermoedelijk gaat het hier om Volkswagen. In een zaak die in Frankrijk was aangespannen omtrent het dieselschandaal stelde men een prejudiciële vraag aan de Europese rechter die betrekking heeft op de definitie van 'sjoemelsoftware' of andere apparatuur waarmee de uitstoot beïnvloed kan worden. In die specifieke zaak ging het erom of de beïnvloeding van de EGR-klep in tests ook verboden is. Het argument van de autofabrikant in kwestie was dat deze vorm van manipulatie niet onder het verbod zou vallen, omdat de gedeeltelijke deactivatie van de EGR-klep in de praktijk leidt tot minder slijtage aan de motor.

De Europese rechter gaat niet mee in deze argumentatie en stelt dat ook in dit geval het beïnvloeden van de uitstootmetingen verboden is. Het beschermen van de motor tegen slijtage is dus geen excuus voor de manipulatie van de CO2-uitstoot. Met deze uitspraak stelt het Hof dus in feite dat elke vorm van beïnvloeding van de uitstootcijfers tegen de Europese wet is en dat daar geen rechtvaardigingsgronden voor zijn. Geen enkele autofabrikant mag in de toekomst dus onder het mom van het tegengaan van slijtage de uitstootmetingen beïnvloeden.

Het 'Dieselgate'-schandaal loopt inmiddels al sinds 2015. Met name de Volkswagen Groep kwam in opspraak, momenteel lopen er nog steeds talloze rechtszaken tegen de autofabrikant uit Wolfsburg en inmiddels zit ook toenmalige topman Martin Winterkorn in het beklaagdenbankje. De affaire heeft de autofabrikant inmiddels bij elkaar al meer dan €30 miljard gekost.

PRIVATE LEASE Volkswagen

Lezersreacties (75)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.