Eerste nieuwe Opel-motor: de 1.6 Turbo

Opel 1.6 Turbo
Het eerste resultaat van Opels motorenoffensief is de nieuwe 1.6 Turbo met directe injectie. Ten opzichte van z'n voorganger is-ie sterker en zuiniger.

Opel is druk bezig z'n motorengamma te vernieuwen en voor de komende twaalf maanden staan er drie nieuwe benzine- en dieselfamilies op de planning die het huidige aanbod grotendeels vervangen. De aftrap wordt verzorgd door de nieuwe 1.6 Turbo. Deze viercilinder van 1.598 cc – SIDI genaamd, wat staat voor 'Spark Ignition Direct Injection' - is voorzien van directe benzine-injectie en is gekoppeld aan een start/stopsysteem.

De nieuwe motor is leverbaar in verschillende modellen met verschillende vermogens- en koppelwaarden. Opel heeft het over 187,5 Nm per liter, wat neerkomt op 300 Nm voor deze 1.6 turbomotor. Dat maximale koppel wordt bereikt bij 1.700 tpm. De sterkste versie heeft een vermogen van 200 pk bij een toerental van 4.700 tpm. Volgens Opel stonden bij de ontwikkeling van deze motor acceleratievermogen, trekkracht, laag geluidsniveau en een laag brandstofverbruik bovenaan de prioriteitenlijst. De nieuwe 1.6 Turbo verbruikt 13 procent minder dan z'n voorganger. Gaan we uit van de versie met 180 pk uit de Astra (gemiddeld verbruik 6,8 l/100 km) dan zou dat neerkomen op 5,9 l/100 km.

PRIVATE LEASE Opel

Lezersreacties (53)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.