Een sedan met flair voor een sportief prijsje, natuurlijk zit er een Alfa bij

Voor €7.500

Alfa Romeo 159 occasion

Na enkele afleveringen waarin cabriolets aan bod kwamen, richten wij ons nu weer tot de gesloten occasions. Min of meer noodgedwongen, want het aangekondigde betere weer lijkt nog niet door te zetten. Om toch deze zomer enigszins opgewekt door het leven te gaan, portretteren we drie sedans met een sportieve inslag.

Over sportief gesproken; met het EK voetbal en de Olympische Spelen plus traditioneel Wimbledon en de Tour de France is het de komende maanden flink wat hapjes en drankjes hamsteren om alle wedstrijden en evenementen weldoorvoed en gelaafd door te komen. Daarom houden we ons budget bescheiden. Met €7.500 op zak gaan we op zoek.     

Alfa Romeo 159 1.8 mpi Distinctive - 2007 - 134.506 kilometer - €6.950

Met een BMW 3-serie, Jaguar XE en Alfa Romeo Giulia portretteerden we al eerder drie sportsedans die echter drie keer zo duur waren als het trio van deze week. Maar ook met ‘slechts’ €7.500 in de knip hoef je niet Alfa-loos door het leven te gaan, want wat te denken van deze Alfa Romeo 159? Ook al kon hij voorganger 156 nooit doen vergeten, met zijn drie priemende koplampjes maakt de 159 nog steeds indruk. Bovenstaande vraagprijs van de 51-XB-XG (vier eerdere eigenaren) klopt niet helemaal, want volgens de advertentie komt er €499 voor een afleverbeurt bij, waarbij 12 maanden garantie inbegrepen zit. Evenzogoed zitten we nog steeds binnen ons budget. Over zitten gesproken; achter het stuur heb je zicht op een fraaie, in aluminium gevatte klokkenwinkel. Het meubilair is van dit trio het meest volumineus, maar de meeste ruimte (op de hoofdruimte na) biedt de CC. Vakantiegangers, let op: de achterbank is niet neerklapbaar, zodat de bagageruimte niet groter wordt dan een vrij bescheiden 405 liter. 

De 159 ligt stevig op de weg en schuwt snel bochtenwerk niet. Een heerlijk rijijzer, mede dankzij de dubbele driehoekige draagarmen vóór en multilink-ophanging achter. Het wagengewicht voel je daarbij overigens wel. Opvallend, want het scheelt maar weinig met de andere twee (net als de CC 1.405 kilo, de Exeo weegt 1.375 kilo). Onder de fraai gewelfde motorkap treffen we de enige atmosferische machine van dit drietal aan. Voor een sportief brommetje moeten de vuistdikke uitlaten zorgen. 

Getoond model is de Distinctive en dat betekent dat deze occasion redelijk in zijn spullen zit, maar overdaad is het niet. Zo missen we een hoogteverstelling voor de passagiersstoel en moeten beide voorzittingen een verstelbare lendesteun ontberen,  attributen die beide andere modellen wel aan boord hebben, en in feite op een dergelijke sportsedan niet mogen ontbreken. Ware Alfisten maakt dat niet uit, want een Alfa Romeo koop je met je hart en minder met je hoofd. 

     

Signalement

Merk Alfa Romeo
Type 159 1.8 mpi Distinctive 
Bouwjaar april 2007
Kilometerstand 134.506
Vraagprijs €6.950 (+ €499)
Waar te koop? Auto Kalis, Nieuw-Beijerland

Technische gegevens

Motor 4-cil. in lijn, 1.796 cc
Max. vermogen 103 kW/140 pk bij 6.500 tpm
Max. koppel 175 Nm bij 3.800 tpm
Bagageruimte 405 l  
Max. aanhanger geremd 1.400 kilo
Gem. verbruik 1 : 13
0-100 km/h 10,2 s
Topsnelheid 206 km/h

Seat Exeo 1.8 TSI 150 pk Style - 2009 - 119.368 kilometer - €6.895

De ‘Spaanse Alfa Romeo’ worden, was het streven van Seat. Het moet gezegd: er zaten best leuke modellen en uitvoeringen tussen, zoals de Cupra-versies van de Ibiza en de ‘Jerommekes’ van de eerste generatie Leon (1.8 20VT Cupra R, 2.8 V6 Topsport 4). Toen in 2009 de Exeo uitkwam, voorspelden we hem een mooie toekomst. Ga maar na: Audi-technologie overgoten met Spaanse peper en dat voor een mildere prijs. Het liep anders, want in vier jaar tijd werden hier nog geen 2.000 exemplaren aan de man/vrouw gebracht. Daaronder deze Seat Exeo: jonger en minder ervaren dan de 159, maar ook hier kost garantie extra: €695 voor zes maanden. Waar ging het fout bij de Exeo? Wellicht de (te) sportieve verwachtingen, want de Exeo is opgebouwd uit onderdelen van de A4, A6 én Cabriolet - mist daardoor een eigen gezicht - en vooral de bijdrage van A6-onderstelelementen zorgt ervoor dat de Exeo soepeler en comfortabeler rijdt dan de A4, terwijl je juist het tegenovergestelde zou verwachten. Ook vermeldenswaardig: het type A4 dat in 2001 werd geïntroduceerd, diende als donor, wat zich vertaalt in vier EuroNCAP-crashtest-sterren (159 en CC: vijf stuks) en de minste ruimte achterin.

Gelukkig hier wel een deelbare, neerklapbare achterbank. Sowieso zit de Style goed in zijn spullen. Met een bandenspanningssensor, AUX-ingang, alarm en automatisch inklappende buitenspiegels onderscheidt deze Spanjaard-met-Duitse-genen zich van zijn concullega’s van deze week. De geblazen 1.8 van 150 pk geeft in combinatie met een trefzekere zesbak onderweg een ontspannen visitekaartje af, wat hem al met al meer een vlotte allemansvriend maakt dan een occasion met een uitgesproken karakter. Daarnaast koop je de Exeo om zijn bouwkwaliteit, want daar is niets mis mee. De foto’s laten een door twee ex-eigenaren keurig nette onderhouden zwarte sedan zien. Kortom: een auto met duidelijke voor- en nadelen - met als kers op de slagroom zijn relatieve zeldzaamheid.         

Signalement

Merk Seat
Type Exeo 1.8 TSI 150 pk Style 
Bouwjaar april 2009 
Kilometerstand 119.368
Vraagprijs €6.895
Waar te koop? Vakgarage Auto Nol, Nijkerk

Technische gegevens

Motor 4-cil. in lijn, 1.781 cc, turbo
Max. vermogen 110 kW/150 pk bij 5.700 tpm
Max. koppel 220 Nm bij 1.800 tpm
Bagageruimte 460 l/n.b. 
Max. aanhanger geremd 1.400 kilo
Gem. verbruik 1 : 12,7
0-100 km/h 9,3 s
Topsnelheid 217 km/h

Volkswagen Passat CC 1.8 TSI - 2009 - 174.539 kilometer - €6.950

Je kunt het als autobouwer ook anders doen en een coupé-versie van een sedan ontwerpen. Dat is niets nieuws: liftbacks zijn er al decennia. Als sportieve variant op de Passat kwam Volkswagen met de CC (tegenwoordig Arteon geheten). Op de occasionmarkt zijn die er inmiddels voor relatief lage instapprijzen, maar je zit dan wel vast aan behoorlijk ervaren exemplaren. Bij deze Volkswagen Passat CC valt dat nog enigszins mee: nog geen 175.000 kilometer. Aan de andere kant vermoeden we dat met deze kilometerstand de ergste malheur met de gevoelige 1.8 TSI toch al wel opgelost zal zijn. Evenzogoed is het spijtig dat over deze verse import-occasion met geen woord over garantie wordt gerept.     

Ondanks de meest krachtige motor van dit trio die voor de hoogste prestaties én de minste benzinedorst zorgt, is zo’n CC geen echte sportwagen. Het schakelen (net zoals de Exeo een zesbak, de 159 heeft vijf verzetten) gaat licht en soepel, maar tevens wat gevoelloos, wat tevens koppeling en besturing geldt: licht en exact, maar weinig communicatief. De wegligging is rustig en vertrouwenwekkend, maar evenmin echt dynamisch. 

De hoofdruime achterin is begrijpelijkerwijs minder, maar omdat het met de beenruimte wel snor zit, levert iets onderuitgezakt zitten geen problemen op. De achterbank is gefixeerd, maar met 532 liter bagageruimte is dat niet erg. Getoond model lijkt de instapper van de reeks te zijn, maar schatplichtig aan het coupé-concept is de uitrusting het meest riant van dit geportretteerde trio. Een sperdifferentieel, elektrisch verstelbare sportstoelen en een elektrische achterklep vinden we bijvoorbeeld enkel op de X-337-XP. Die laatste feature toont aan dat de CC uiteraard geen echte sedan is; de achterinstap valt voor langere personen zeker niet mee. Bovendien is de CC een vierzitter. Achterin zijn twee zetels gemonteerd die door een opbergvak worden gescheiden. Dat maakt hem minder veelzijdig dan de 159 en de Exeo.          

Signalement

Merk Volkswagen
Type Passat CC 1.8 TSI 
Bouwjaar september 2009
Kilometerstand 174.539
Vraagprijs €6.950
Waar te koop? Autostad, Den Haag

 

Technische gegevens

Motor 4-cil. in lijn, 1.798 cc, turbo
Max. vermogen 118 kW/160 pk bij 5.000 tpm
Max. koppel 250 Nm bij 1.500 tpm
Bagageruimte 532 l  
Max. aanhanger geremd 1.500 kilo
Gem. verbruik 1 : 13,2
0-100 km/h 8,6 s
Topsnelheid 222 km/h

Met welke prettig geprijsde, afgetrainde sedan ga jij deze sportzomer in?

Twee sedans en een vijfdeurs-coupé in de vorm van de Volkswagen Passat CC. Die laatste zal menigeen het meest aanspreken, maar is tegelijkertijd een gevalletje ‘wie mooi wil zijn, moet pijn lijden’. De 159 en de Exeo zijn traditionele sedans, waarbij de Exeo opvalt door zijn zeldzaamheid en de 159 door zijn gespierde uiterlijk. Met welke relatief goedkope vierwieler zou jij deze sportzomer willen beleven? Of toch liever een BMW 3-serie of een leuke stuurmanssedan als de Ford Mondeo of Mazda 6? Laat het ons weten!     

Lezersreacties (40)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.