Doorzaag-zaterdag: BMW 507

Prachtig debacle

BMW 507
Op aandringen van de Amerikaanse importeur ontwikkelt BMW dik zestig jaar geleden een open tweezitter met een fijne V8. Ondanks z'n fraaie uiterlijk wordt het geen verkooptopper en brengt hij BMW aan de rand van de afgrond.

Deze week kijken we op Doorzaag-zaterdag naar de ingewanden van de BMW 507, een roadster die z'n bestaansrecht ontleent aan de Mercedes-Benz 300 SL. Begin jaren vijftig oogst Mercedes-Benz in tal van races en rally's succes met die auto. Op aandringen van Max Hoffman, de Amerikaanse importeur, ontwikkelt Mercedes ook een productieversie van die auto met z'n vleugeldeuren. Diezelfde Hoffman is ook importeur van Porsche, Alfa Romeo en BMW. Om het gat op te vullen tussen de 300 SL en de Alfa Romeo Giulietta Spider dringt Hoffman bij BMW aan op de ontwikkeling van een tweezitter, te bouwen met de aluminium V8 uit de grote 502 (de 'barokengel'). Dat gaat niet zonder slag of stoot, maar uiteindelijk pakken ze het plan in München op en wordt er zowel een vierzits coupé (de 503) als een tweezits roadster (de 507) ontwikkeld. De carrosserie van de 507 wordt in Amerika (onder toezicht van Hoffman) ontworpen door graaf Albrecht Goertz - de man die later ook de Nissan 240Z zou tekenen. Om de kosten binnen de perken te houden, moet technisch zoveel mogelijk gebruikgemaakt worden van bestaande componenten. Zodoende deelt de 507 aan de voorkant zijn dubbele driehoekige draagarmen met de 502 en 503. En net als de 502 en 503 heeft de 507 rondom torsievering (de torsiestangen zie je op de tekening blauw langs de chassisbalken lopen). Rondom is de auto voorzien van trommelremmen en Koni-schokdempers.

De 507 wordt in de zomer van 1955 aan het publiek voorgesteld in het Waldorf-Astoria Hotel in New York en in september 1955 op de IAA in Frankfurt. De productie begint echter pas in november 1956. Verschillende beroemdheden verwennen zichzelf met een 507. Eén van hen is Elvis Presley. Als in Duitsland gelegerd dienstplichtige koopt Elvis in 1958 een witte 507, een voormalig demonstratie-exemplaar. Die auto duikt - rood geschilderd - drie jaar later in Alabama op met een Chevrolet V8. Na jaren in een schuur te hebben gestaan, is Elvis' 507 onlangs door BMW gerestaureerd, weer wit en voorzien van een BMW-motor.

Een bestseller is de 507 nooit geworden. De auto is bijna twee keer zo duur als aanvankelijk geprojecteerd, en dan moet BMW nog steeds op ieder exemplaar geld toeleggen. Dat is iets waar het in die dagen financieel wankelende BMW absoluut niet op zit te wachten. Ook tussentijdse updates - zoals schijfremmen aan de voorkant - mogen niet baten: er worden tot maart 1959 slechts 252 stuks gebouwd. Tegenwoordig gaan 507's op veilingen ver over het miljoen heen.

Mocht je nog een leuke aanvulling hebben op het 507-verhaal, aarzel niet.

Lezersreacties (23)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.