Deze klassieke sedans met oldskool zescilinder koop je voor €5.000

Voor het gehoor

Rover 75 occasion

Is het qua geluid nog wel leuk op de weg? Het is tegenwoordig vaak óf driecilindergeratel of EV-gezoem wat je om je heen hoort. Waar is de tijd van de zacht zoevende zescilinder gebleven? In deze aflevering van Op Zoek Naar willen we oude tijden laten herleven en portretteren drie occasions met een zescilinder onder de kap. Om het niet al te gemakkelijk te maken werken we met een vrij krap budget: 5 mille. Want zo’n chique vierwieler aanschaffen is één, hem optimaal verzorgen is twee. Dus willen we niet alles kwijt zijn aan de aankoop alleen, maar houden tevens een potje achter de hand voor (on)verwachte kosten en - niet in het minst - de brandstof. Zeker gezien de herkomst geen gekke gedachte, want we vinden twee sedans van traditionele Engelse merken, Jaguar en Rover, en een Koreaans-Amerikaanse sedan. 

Rover 75 occasion

Rover 75 2.0 V6 Club aut. - 2002 - 127.333 kilometer - €4.999

Als er één occasion is voor wie het adagium ‘veel chique voor weinig piek’ geldt, dan is het wel deze Rover 75. Huiverig voor z’n Britse afkomst? Weet dan dat de sportieve en toch statige sedan op een onderstel rust waar BMW zich tijdens de ontwikkeling op heeft gestort (het Duitse merk was indertijd eigenaar van (Land) Rover en Mini), maar wel is aangepast aan de wensen van de Britten. Dus stevig/comfortabel, met een vrij soepele dwarsstabilisatie. In snellere bochten wil hij daardoor best wat overhellen. Verder is het weggedrag neutraal met lichte onderstuurneigingen. Vering en demping zijn mooi in balans, de remmen zijn prettig te doseren. Enkel het stuurgevoel valt iets uit de toon: niet zo direct als we van BMW gewend zijn. Als vertegenwoordiger van het E-segment heeft hij voldoende leef- en bagageruimte voorhanden (achterin is hij overigens niet echt royaal).

Rover 75 occasion

Het Britse aspect vertaalt zich daarnaast in een ruimhartig gebruik van chroom en hout, klassiek ogende dashboardklokken en een uiterlijk dat chique ademt. Leer ontbeert deze Club-uitvoering wel. Sowieso zit er niet heel veel op en aan. Hoofdairbags ontbreken bijvoorbeeld, net als cruisecontrol. Een alarminstallatie heeft de blauwmetallic 13-HV-BJ wel aan boord, evenals automatische airconditioning (maar niet in zones verdeeld) en een vijftraps automaat. Deze occasion dateert van januari 2002 en is volgens de gegevens van de RDW afkomstig van de eerste eigenaar die in al die jaren er nog geen 130.000 kilometer mee heeft afgelegd. Een zorgzame baas dus, zoals tevens blijkt uit de smetteloze staat vanbinnen en vanbuiten. De aanbieder doet hem dan ook weg inclusief een half jaar Bovag-garantie (een heel jaar kost 500 euro extra). Als een der laatste vertegenwoordigers van oude adel op wielen verdient deze 75 beslist een even liefdevolle tweede baas. Wie durft het aan een meer dan twintig jaar oude Britse automobiel aan te schaffen? Voor hem of haar geldt: op naar het Brabantse Steenbergen.

Rover 75 occasion

Signalement
Merk Rover 
Type 75 2.0 V6 Club aut. 
Bouwjaar januari 2002
Kilometerstand 127.333
Vraagprijs € 4.999
Waar te koop? Autobedrijf Van Oevelen, Steenbergen

Technische gegevens
Motor V6, 1.991 cc
Max. vermogen 110 kW/150 pk bij 6.500 tpm
Max. koppel 185 Nm bij 4.000 tpm
Bagageruimte 432 l 
Max. aanhanger geremd 1.450 kilo
Gem. verbruik 1 op 9,0
0-100 km/h 11,6 s
Topsnelheid 205 km/h

Jaguar X-Type occasion

Jaguar X-Type 2.5 - 2007 - 143.863 kilometer - €4.950  

We blijven overzee en komen uit bij een verguisd model: de Jaguar X-Type. Daar waar bovenstaande Rover 75 BMW-genen bezit, staat de X-Type op het onderstel van een Ford Mondeo. Objectief gezien is daar weinig mis mee: de Mondeo was altijd een strak sturende auto, en omdat deze voorwielaandrijving had en bij Jaguar traditioneel de achterwielen werden aangedreven, heeft men dat bij de krachtiger motoriseringen gecombineerd, waardoor vierwielaandrijving ontstond. Zo concurreerde de X-Type met de quattro-versies van de Audi A4 en BMW’s 3-serie waaraan een x was toegevoegd. Het publiek wilde er echter niet aan, waardoor op X-Types behoorlijk werd afgeschreven. Deze Jaguar X-Type laat dat zien: veel jonger, luxer, krachtiger, sneller én minder 'onzuinig' dan de 75. Plus die vierwielaandrijving. Akkoord, de kilometerstand is iets hoger, de 60-XS-DF heeft twee eigenaren gehad in plaats van een en er wordt niet over garantie gesproken, maar toch. Overigens is zo’n X-Type nog (veel) goedkoper te vinden, maar dan zit je vast aan beduidend ervarener occasions (met dito onderhoudskosten, want het blijft tenslotte een Jag).

Jaguar X-Type occasion

Binnenin zien we veel hout, het meubilair is een combinatie van stof en leer (de voorstoelen zijn elektrisch verstelbaar) en de automaathendel huist in de bekende J-gate - daar zit weinig Fords aan. Achterpassagiers kunnen weliswaar hun benen niet strekken, maar wel onderweg genieten van een filmpje of zo (dvd-schermen in voorste hoofdsteunen ingebouwd). Met de prestaties is niets mis en de auto rijdt dankzij z’n vierwielaandrijving als op rails. Op het gebied van veiligheid en luxe (o.a. navigatiesysteem, hoofdairbags, cruisecontrol) zie je dat deze Brit moderner is dan z’n landgenoot. Nadeel is dat de achterbank niet neerklapbaar is, zodat de bagageruimte niet ruimer dan 452 liter kan worden. Voor de rest valt er eigenlijk niet zo heel veel te mopperen op de X-Type, behalve dan - voor velen - z’n afkomst. 

Jaguar X-Type occasion

Signalement

Merk Jaguar
Type X-Type 2.5 
Bouwjaar september 2007
Kilometerstand 143.863
Vraagprijs € 4.950
Waar te koop? Blieken Auto’s, Hardinxveld-Giessendam

Technische gegevens
Motor V6, 2.495 cc
Max. vermogen 145 kW/194 pk bij 6.800 tpm
Max. koppel 244 Nm bij 3.000 tpm
Bagageruimte 452 l 
Max. aanhanger geremd 1.500 kilo
Gem. verbruik 1 op 9,7
0-100 km/h 8,9 s
Topsnelheid 220 km/h

Chevrolet Epica occasion

Chevrolet Epica 2.5 Executive - 2007 - 84.461 kilometer - €4.499

Geef je weinig om status, maar gaat het met name om het zescilindercomfort, luxe en een lage kilometerstand, dan zou deze Chevrolet Epica een optie kunnen zijn. Net zou oud (of jong) als de X-Type en eveneens twee voormalige eigenaren, maar een tellerstand die 60.000 kilometer lager ligt en dat voor een vraagprijs die het laagste is van dit trio (garantie tegen meerprijs).

Net als bij de X-Type huist in het vooronder een 2.5-litermotor, maar in de Epica staan de zes cilinders naast elkaar - inderdaad: een dwarsgeplaatste motor die de voorwielen aandrijft en gekoppeld is aan een wat gezapige automatische vijfbak. Veel voor weinig was altijd het credo van de Amerikanen en daar is deze Amerikaanse Zuid-Koreaan (de Epica is opvolger van de Daewoo Evanda) een mooi voorbeeld van. Het is de grootste auto van dit trio met dientengevolge de meeste binnenruimte.

Chevrolet Epica occasion

Ook als het gaat om luxevoorzieningen gaat de 56-XH-NP aan kop. We noteren onder andere verwarmbare zittingen voor en achter, automatisch inklappende buitenspiegels, voorruitverwarming, regen- en parkeersensoren, leren bekleding, een (in delen) neerklapbare achterbank (bij de Britten is de achterbank gefixeerd) en een schuif/kanteldak. Een navigatiesysteem ontbreekt echter, net als een volledig verstelbaar stuur (dat is enkel in hoogte verstelbaar). Dat laatste is een misser en toont onder meer aan waar het vooral aan ontbreekt bij de Epica: raffinement. De gebruikte materialen doen niet rijk aan (alhoewel de algehele staat van deze occasion prima is, op een klein parkeerdeukje links na), het leer is glad, de wegligging netjes, maar inspiratieloos - mede gevoed door de trage automaat. Een auto wiens eerste eigenaar eerder een pensionado zou kunnen zijn dan iemand met een actieve levensstijl, zoals dat in marketingtermen zo ronkend wordt weergegeven. Wie daar maling aan heeft, koopt simpelweg een boel auto voor niet al te veel geld. Minder uitstraling dan de Britse afvaardiging, maar wel mooi een zescilinder lijnmotor.        

                  

Signalement

Merk Chevrolet 
Type Epica 2.5 Executive 
Bouwjaar juni 2007
Kilometerstand 84.461
Vraagprijs € 4.499
Waar te koop? Little Budget Cars, Tilburg

 

Technische gegevens
Motor 6-cil. in lijn, 2.492 cc
Max. vermogen 115 kW/156 pk bij 5.800 tpm
Max. koppel 237 Nm bij 4.000 tpm
Bagageruimte 480 l
Max. aanhanger geremd 1.700 kilo
Gem. verbruik 1 op 10,8
0-100 km/h 9,9 s
Topsnelheid 209 km/h

Alle gegevens volgens fabrieksopgave

Met welke zescilinder zou jij je oren en die van je omstanders willen kietelen?

Uitgangspunt was ditmaal een zescilinder met weinig kilometers voor een klein budget. Dan kom je al gauw terecht in de hoek der verschoppelingen (Jaguar X-Type), verdwenen merken (Rover 75) en onbekende modellen (Chevrolet Epica). Gezien de kilometerstanden gaan deze occasions nog wel even mee, zeker de Epica. Maar wie zou zich over een van dit trio willen ontfermen? En waarom? Of toch liever wat anders - daarbij dezelfde uitgangspunten in acht nemend? We horen het weer graag.

Lezersreacties (85)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.