Deze eerste Jaguar XJ maakte al een flinke reis - In het Wild
Vers uit Amerika
Hij maakte een aardige omweg, maar uiteindelijk is deze schitterende Jaguar XJ uit 1972 toch in ons land terechtgekomen. Het is alleen niet te missen waar hij een groot deel van zijn bestaan heeft doorgebracht.
Smaken verschillen, maar de meeste mensen zullen het er vast over eens zijn dat de eerste Jaguar XJ een sierlijke auto is. Het was de laatste sedan van Jaguar die onder de bezielende leiding van Sir William Lyons ontstond en uit zijn brein kwamen ook de opvallende proporties. Een huzarenstukje, maar wat Lyons toen ongetwijfeld niet had durven dromen, was dat het ontwerp in grote lijnen zelfs tot 2009 mee zou gaan. Generaties lang bleef de XJ immers trouw aan de basis-ingrediënten uit 1968.
Dat de XJ zo lang op de oer-XJ bleef lijken, heeft de Series I een hoge mate van tijdloosheid gegeven, al vragen we ons af of hij dat daarvoor nodig had. Als je deze inmiddels 52 jaar oude XJ zo ziet staan, dan is het an sich toch ook nog steeds een sterk ontwerp? In dit geval wordt het hier en daar wel wat ontsierd door zaken die er eigenlijk niet op horen. Dat heeft met zijn afkomst te maken. Hoewel hij natuurlijk gewoon in Coventry gebouwd is, is hij daarna naar de VS verscheept en vanwege de daar geldende reglementen voorzien van de nodige extra's. De white walls dankt hij mogelijk ook nog aan zijn Amerikaanse avontuur.
Er valt wat voor te zeggen om deze XJ van die Amerikaanse invloeden te ontdoen, daar wordt hij mogelijk wat sierlijker van. Tegelijk hoort het wel weer bij dit specifieke exemplaar. De eerste Nederlandse eigenaar, die de auto in 2020 invoerde en nog altijd bezit, vond het kennelijk niet nodig. Diegene rijdt er hoe dan ook bijzonder bij. Overigens gaat het om een XJ 6 met de 4.2 zes-in-lijn, de grootste van de twee zescilinders die je in de Series I kon treffen. Tot in 1972, het bouwjaar van deze XJ, was dat überhaupt de dikste motor voor de XJ. In dat jaar kwam de 5,3-liter V12 er vervolgens nog bij.