AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Definitief: Seat Altea
Het prototype van de Seat Altea werd in september in Frankfurt onthuld. Nu is de productieversie klaar voor zijn debuut op de Salon van Genève, begin maart.
Het prototype van de Seat Altea werd in september in Frankfurt onthuld. Nu is de productieversie klaar voor zijn debuut op de Salon van Genève, begin maart.
We zijn altijd wat teleurgesteld als de productieversie van een nieuwe auto afwijkt van zijn concept car of het prototype dat we eerder te zien kregen. Dat geldt dus ook voor de Seat Altea. Het dikke van het prototype dat we in Frankfurt te zien hebben gekregen is verdwenen. Niet dat we de Altea niet leuk vinden, integendeel. Hij valt beslist niet in de klasse van dertien in een dozijn en ziet er op de plaatjes guitig uit. Hoe hij in werkelijkheid overkomt, kunnen we pas in Genève beoordelen.
We meldden eerder al dat de hand van Seat's ontwerpchef Walter da Silva goed zichtbaar was en dat blijft ook bij de productieversie zo. Seat blijft bij de term MSV, ofwel multi sports vehicle, ter onderscheiding van de 'gewone' MPV's. Maar klein blijft hij. We meldden in augustus al dat de Altea wordt gebouwd op de bodemplaat van de nieuwe Golf. De definitieve maten zijn inmiddels ook bekend. Hij heeft een wielbasis van 2,58 m en de definitieve l/b/h van 4,28/1,77/1,57 m en biedt plaats aan vijf inzittenden, terwijl de bagageruimte met een dubbele vloer een inhoud heeft van 400 l.
De nieuwe Seat zal geleverd worden met de 102 pk sterke 1.6 als basisversie. Verder zijn beschikbaar de 2.0 FSI met 150 pk, de 1.9 TDi met 105 pk en de 2.0 TDi 16V met 140 pk. Beide tweelitermotoren werken samen met een zesversnellingsbak. Voor de 2.0 FSI is ook de zestraps Triptronic automaat beschikbaar. De 140 pk diesel kan geleverd worden met de DSG-bak (Direct Shift Gearbox met dubbele koppeling).
De Altea wordt standaard geleverd met ABS en tractie controle en is uitgerust met elektromechanische stuurbekrachtiging. Standaard zijn eveneens twee airbags voorin, zij-airbags, hoofdairbags, anti-whiplash hoofdsteunen op de voorstoelen en driepuntsgordels op alle zitplaatsen.
Exacte uitvoeringen voor de Nederlandse markt en prijzen zijn nog niet bekend. De auto staat nog voor de zomer bij de dealer.
We zijn altijd wat teleurgesteld als de productieversie van een nieuwe auto afwijkt van zijn concept car of het prototype dat we eerder te zien kregen. Dat geldt dus ook voor de Seat Altea. Het dikke van het prototype dat we in Frankfurt te zien hebben gekregen is verdwenen. Niet dat we de Altea niet leuk vinden, integendeel. Hij valt beslist niet in de klasse van dertien in een dozijn en ziet er op de plaatjes guitig uit. Hoe hij in werkelijkheid overkomt, kunnen we pas in Genève beoordelen.
We meldden eerder al dat de hand van Seat's ontwerpchef Walter da Silva goed zichtbaar was en dat blijft ook bij de productieversie zo. Seat blijft bij de term MSV, ofwel multi sports vehicle, ter onderscheiding van de 'gewone' MPV's. Maar klein blijft hij. We meldden in augustus al dat de Altea wordt gebouwd op de bodemplaat van de nieuwe Golf. De definitieve maten zijn inmiddels ook bekend. Hij heeft een wielbasis van 2,58 m en de definitieve l/b/h van 4,28/1,77/1,57 m en biedt plaats aan vijf inzittenden, terwijl de bagageruimte met een dubbele vloer een inhoud heeft van 400 l.
De nieuwe Seat zal geleverd worden met de 102 pk sterke 1.6 als basisversie. Verder zijn beschikbaar de 2.0 FSI met 150 pk, de 1.9 TDi met 105 pk en de 2.0 TDi 16V met 140 pk. Beide tweelitermotoren werken samen met een zesversnellingsbak. Voor de 2.0 FSI is ook de zestraps Triptronic automaat beschikbaar. De 140 pk diesel kan geleverd worden met de DSG-bak (Direct Shift Gearbox met dubbele koppeling).
De Altea wordt standaard geleverd met ABS en tractie controle en is uitgerust met elektromechanische stuurbekrachtiging. Standaard zijn eveneens twee airbags voorin, zij-airbags, hoofdairbags, anti-whiplash hoofdsteunen op de voorstoelen en driepuntsgordels op alle zitplaatsen.
Exacte uitvoeringen voor de Nederlandse markt en prijzen zijn nog niet bekend. De auto staat nog voor de zomer bij de dealer.
Plaats een reactie