De AutoWeekend Top 10: Coupés in Amerika
Een ronde langs de verkoopcijfers van sportievelingen in Amerika levert een leuke lijst pk-knallers op. Bovenaan de pikorde staat de Chevrolet Camaro, een roemruchte muscle car van eigen bodem. Onlangs kreeg het apparaat een facelift zodat-ie z'n plek bovenaan de verkooplijsten van coupés kan blijven verdedigen. Met nu al 19.198 verkochte exemplaren in 2013 voorlopig de absolute winnaar.
Ook op het erepodium, maar dan een trede lager, staat de verplichte Ford Mustang. Ondanks dat het renpaard niet recentelijk is vernieuwd scoort de iconische sportieveling van Ford nog behoorlijk. Maar liefst 17.320 exemplaren wisten een nieuwe eigenaar te vinden. Momenteel wordt er hard gewerkt aan een opvolger van Henry's muscle car.
De derde plek wordt ingenomen door, hoe kan het ook anders, 'de derde retro-sporter' van Amerikaanse bodem; de Dodge Challenger. Met 14.540 verkochte Challengers doet Dodge absoluut geen slechte zaken met het zwaargewicht. Onlangs maakte SRT bekend om de spierbundel op dieët te sturen om zo de strijd met de kakelverse Camaro Z/28 aan te gaan.
Ruim buiten het podium valt de Scion FR-S, de 'hippe-Scion-uitvoering-van-Toyota's-GT86'. De lagere aanschafprijs zorgt er vast en zeker voor dat hij hoger staat dan z'n Subaru en Toyota-broers. 4.640 stuks wisten de weg van de dealer naar de voordeur van de koper te vinden, het is duidelijk dat de Amerikanen liever in een auto rondrijden die afkomstig is van eigen bodem.
De eerste Duitser vinden we op de vijfde plek. Audi's A5 doet het sinds jaar en dag behoorlijk goed, zowel in Europa als de Verenigde Staten. 4.001 exemplaren werden afgerekend, een niet gering aantal voor een auto die in deze lijst duidelijk een van de duurdere is. Een Camaro wisselt in the States al voor 23.245 dollar van eigenaar. De Ingolstadt-telg moet er 37.850 opbrengen.
De Corvette is natuurlijk ook niet weg te slaan uit het Amerikaanse straatbeeld. De legendarische 'Vette wist 2.941 eigenaren aan een hechte vriendschap met de lokale bandenleverancier te binden. Porsche verkocht 2.722 nieuwe 911's aan de meer gefortuneerde Amerikanen en Subaru wist er van de BRZ slechts duizend stuks minder te verkopen: 1.788.
Bijna onderaan de lijst, maar alsnog een relatieve verkooptopper in het sportieve segment is de technisch bijna perfecte 370Z. De Japanners wisten 1.378 stuks te slijten van de coupé die ondanks z'n nog frisse uiterlijk. Het is goed mogelijk dat de door de sporttak van Nissan, Nismo, aagekondigde uitvoering de verkoopcijfers een duwtje in de rug gaat geven. Z'n grotere, zwaardere maar vooral veel snellere grote broer, de GT-R weet in aan de andere kant van de grote plas overigens tot 268 verkochte exemplaren te schoppen. Daarmee staat de über-gadget niet in de top-10, maar desalniettemin een aardige prestatie.
Hekkensluiter volgens Motortrend is de BMW 1-serie. De Coupé-uitvoering van de kleinste Bimmer is nog altijd leverbaar, en is in de Verenigde Staten goed voor 1291 verkochte exemplaren. Een opvolger van de 1-serie coupé gaat volgens de laatste geruchten in z'n volgende generatie als 2-serie door het leven, waarmee de Duitsers hetzelfde trucje herhalen als ze met de 3- en 4-serie gaan doen.
Een eervolle vermelding gunnen we de SRT Viper, krap een maand op de markt maar al geleverd aan vier, vast dolgelukkige, eigenaren. Opmerkelijke afwezigen zijn de Mercedes SLK-klasse en de Mazda MX-5, daar gedoopt tot Miata. Respectievelijk gingen ze 1.134 en 1.235 keer over de toonbank. BMW's Z4 heeft het tot 624 geschopt en Audi wist 463 mensen een nieuwe TT aan te praten.