AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Compacte Volkswagens vanaf 2009
De Up, die op de IAA debuteerde, is nog maar het begin voor het offensief dat Volkswagen in het A-segment in gaat zetten. Later dit jaar volgen op de Los Angeles Motor Show en de Tokyo Motor Show twee nieuwe concept-cars.
Dat Volkswagen de compacte modellen in meerdere continenten presenteert, heeft een goede reden: het merk uit Wolfsburg wil wereldwijd scoren met het nieuwe compacte platform. Ook bij de Amerikaanse stadsbewoners en op de snel groeiende Aziatische markten dus. De Up en zijn broertjes nemen vanaf 2009 de plaats van de Fox in.
In dat jaar start bijvoorbeeld in het Indiase Pune de productie van een extreem goedkope variant van de compact. Productie in deze regio is noodzakelijk om enigszins te kunnen concurreren met de lokale autofabrikant Tata. Deze presenteert begin 2008 de langverwachte '2500-dollar-auto'.
Qua motorisering is er nog erg weinig bekend over de kleine Volkswagen-familie. Waarschijnlijk komen er zeer compacte benzinemotoren achterin te liggen, die voorzien zijn van een turbo.
Overigens is Volkswagen niet de enige die met een trio studiemodellen voor een compacte auto komt. Ook Ford heeft voor deze opzet gekozen met de Verve, die ook op de IAA staat, als eerste hint naar de toekomst. Ford toont de overige twee studiemodellen respectievelijk in november op een Chinese autoshow en in januari in Detroit.
In dat jaar start bijvoorbeeld in het Indiase Pune de productie van een extreem goedkope variant van de compact. Productie in deze regio is noodzakelijk om enigszins te kunnen concurreren met de lokale autofabrikant Tata. Deze presenteert begin 2008 de langverwachte '2500-dollar-auto'.
Qua motorisering is er nog erg weinig bekend over de kleine Volkswagen-familie. Waarschijnlijk komen er zeer compacte benzinemotoren achterin te liggen, die voorzien zijn van een turbo.
Overigens is Volkswagen niet de enige die met een trio studiemodellen voor een compacte auto komt. Ook Ford heeft voor deze opzet gekozen met de Verve, die ook op de IAA staat, als eerste hint naar de toekomst. Ford toont de overige twee studiemodellen respectievelijk in november op een Chinese autoshow en in januari in Detroit.
Plaats een reactie
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Op Zoek Naar
Knallen voor 13k met een Abarth 500 of Volkswagen Up GTI, of voor de helft met een Renault Twingo RS
Praktijkverbruik
Zo ver komen de elektrische Volkswagen Up, Skoda Citigo en Seat Mii in de praktijk
Nieuws
Volkswagen Up is terug met 20 pk
Nieuws
De EV's van 10 jaar terug kwamen gemiddeld 200 kilometer ver
Autotest