AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Citroën C2 in nieuwe jas
19
De Citroën C2 bestaat sinds 2003. Hoogste tijd om het model eens op te frissen. De nieuweling heeft wat bollere vormen gekregen.
Van de Citroën C2 zijn in Europa inmiddels 480.000 stuks verkocht. Vooral zijn nieuwe neus springt in het oog. Er is een geheel nieuwe voorbumper en de grille is flink met chroom aangezet.
In Frankrijk is er nog meer nieuws rond de C2. Het vernieuwde model krijgt een 1,6-liter 110 pk sterke HDi die 4,4 liter diesel op honderd kilometer verbruikt. In zijn thuisland heet dit beestje officieel C2 HDI 110 FAP Airdream. Die laatste aanduiding kennen we de een studiemodel van Citroën. Bij de C2 moet deze aanduiding duidelijk maken dat hier een bovengemiddeld groene auto staat.
De 1,4-liter 16V benzinemotor met 90 pk krijgt een Start & Stop-systeem. Dat is ook bedoeld voor de Nederlandse markt. Citroën claimt dat hiermee in stadsverkeer het verbruik met tien procent afneemt; in druk verkeer is dat zelfs vijftien procent. Het systeem boekt verder voordelen op het gebied van trillingen en geluid.
De nieuwe C2 komt in mei naar Nederland.