AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Burton EV: eend onder stroom
17
Burton bouwt, nog immer op basis van de Lelijke Eend, een sportauto die nu ook volledig elektrische aandrijving kent. Een EV uit Zutphen dus!
U kon al op AutoWeek al lezen dat Burton een elektrische variant heeft gebouwd van hun sportwagentje op basis van de Citroën 2CV. Afgelopen maandag konden we het peperdure prototype bij de fabriek in Zutphen bekijken. Zelf claimen de broers dat de EV (mede dankzij het hergebruik van de eend-onderstellen) de meest duurzame auto ooit is. Dat is een mooi statement, maar met amper plek voor twee personen, het ontbreken van een dak en een beperkte actieradius (zoals zo vaak bij elektrische auto's), is deze verre nazaat van de eend ook weer niet het ei van Columbus.
Toch is het mooi om te zien hoe goed een lichte en spartaanse auto als de Burton zich leent voor de ombouw naar elektrische aandrijving. Aangezien de auto sowieso geen rem- en stuurbekrachtiging heeft of andere energievretende zaken als airconditioning, is het accupakket daar geen kostbare energie aan kwijt. Dankzij het verdwijnen van het motorblok, de uitlaat, de brandstoftank met inhoud en nog wat andere kleinere onderdelen is de EV bovendien niet veel zwaarder dan de benzine-Burton die rond de 500 kilo weegt.
De afwerking van de hele auto en helemaal onder de motorkap is erg strak en doet niet onder voor de grote fabrikanten. Indrukwekkend! De Burton EV is met een verwachte vanafprijs van 30 mille echter wel flink duurder dan een normaal kant en klaar exemplaar. Of de EV ook als bouwpakket leverbaar wordt, zoals de bestaande Burton, is nog niet duidelijk.
Een uitgebreid verslag leest u in AutoWeek 38 die op 22 september in de winkels ligt.