Bosch: diesel worden nog zuiniger

Bosch dieselinjector
Bosch is bezig de common rail diesel-inspuitingstechniek te verbeteren zodat de motoren in de toekomst nog schoner en zuiniger worden.
Bosch bouwt per jaar acht miljoen common rail inspuitingsystemen voor de automarkt. Een moderne diesel verbruikt gemiddeld dertig procent minder brandstof en 25 procent minder CO2 dan een benzinemotor. Bosch ontwikkelt op het moment technieken die de motoren nog zuiniger en schoner maakt.
Bosch is de injectoren aan het doorontwikkelen zodat die in het vervolg een inspuitdruk van 2.000 bar. Daarmee moet een diesel in de toekomst ook een hoge injectiedruk kunnen geven bij lage snelheden. Vandaag de dag wordt bij een moderne diesel een druk van 1.700 tot 1.800 bar gebruikt.
Bosch rekent op een flinke productietoename in de toekomst. De Duitse fabrikant heeft namelijk becijferd dat in 2015 het aandeel dieselauto's is gegroeid tot vijftien procent. Nu is dat nog vijf procent. Ook op de Aziatische markt en in China verwacht Bosch in de nabije toekomst meer diesels op de weg.

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.