AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Bosch-baas: 'Brandstofmotor blijft nog tientallen jaren'

Verschillende behoeften

Uitlaat (ANP)

Is de brandstofmotor bijna uitgespeeld? Nou, echt niet. Althans, de baas van Bosch denkt van niet. Volgens hem blijft de brandstofmotor nog heel lang relevant.

In Europa schiet het stiekem al best op met het afscheid van de conventionele brandstofmotor in nieuwe auto's. Het is namelijk per 2035 gedaan met nieuwe auto's die directe uitstoot veroorzaken. Dat betekent effectief het einde van nieuwe brandstofauto's. Er is wel een uitzondering voor synthetische brandstoffen, maar het is nog maar de vraag hoeveel verschil dat zal maken. Toch is het niet zo dat vanaf 2035 in rap tempo de brandstofmotor aan zijn einde komt, denkt de topman van Bosch, Stefan Hartung.

Hartung verwacht dat verbrandingsmotoren nog minstens een jaar of 30 tot 35 te gaan hebben voordat het wereldwijde wagenpark volledig is geëlektrificeerd. Dat tekenen onze Duitse collega's van Autobild op. Hartung ziet namelijk dat de opkomst van de elektrische auto's wereldwijd in verschillende stadia zit. Volgens hem is het dan ook hard nodig dat de Duitse auto-industrie blijft werken aan brandstofmotoren, om de internationale markt te kunnen blijven bedienen. Wel steunt Hartung het EU-doel van 2035. Hij wijst er vooral op dat er gewoon nog veel andere markten zijn om rekening mee te houden. Ook ziet hij bijvoorbeeld voorlopig nog wel uitzonderingen voor landbouwmachines.

Lezersreacties (189)

Reageren