BMW M4 GTS Concept pronkt op Pebble Beach

'Racetechnologie voor straatgebruik'

BMW M4 GTS Concept
BMW M4 GTS ConceptBMW M4 GTS ConceptBMW M4 GTS ConceptBMW M4 GTS ConceptBMW M4 GTS ConceptBMW M4 GTS ConceptBMW M4 GTS ConceptBMW M4 GTS ConceptBMW M4 GTS ConceptBMW M4 GTS ConceptBMW M4 GTS ConceptBMW M4 GTS Concept
BMW heeft speciaal voor het concours d'élegance op Pebble Beach een GTS-versie van de M4 klaargestoomd. De concept-car is een serieuze voorbode voor een street legal circuitmonster.

Met de GTS Concept geeft BMW een voorzet op de productieversie van de M4 GTS, die een indrukwekkend rijtje voorgangers heeft in de vorm van de M3 Evolution uit 1988, M3 Sport Evolution (1990), M3 GT (1995), M3 CSL (2003), M3 GTS (2010). Nu BMW de coupéversie van de 3-serie heeft omgedoopt tot 4-serie, is de M4 GTS de eerste 4-serie die een speciale behandeling krijgt.

BMW heeft de GTS niet alleen afgericht voor heftig straatgebruik, maar je moet er ook je mannetje mee kunnen staan op het circuit. Sterker: "Het is racetechnologie voor straatgebruik in z'n puurste vorm", aldus Frank van Meel, de Nederlandse baas van BMW's M-divisie.

De M4 GTS Concept maakt gebruik van waterinjectie, waarbij waternevel in het inlaatspruitstuk wordt gespoten. Bij de M4 die als safety car wordt ingezet bij de MotoGP-races, zorgt dit volgens BMW voor een vermogens- en koppeltoename van ongeveer 10 procent. Dat zou betekenen dat de dubbelgeblazen 3,0-liter zescilinder zo'n 475 pk (standaard 431) en ruim 600 Nm (standaard 550) op de been brengt.

Een hoger motorvermogen rendeert nog beter bij een lager wagengewicht en dat heeft BMW gerealiseerd door de M4 GTS te voorzien van een motorkap vervaardigd uit CFRP (met koolstofvezel versterkt kunststof) en lichtgewicht wielen van 19 (voor) en 20 inch (achter). Daaromheen ligt Michelin Sport Cup 2-rubber en een carbon splitter en achterspoiler zogen voor betere kleefkracht.

Uiterlijk onderscheidt de GTS zich behalve door eerdergenoemde spoiler en splitter door de grote luchtopening in de motorkap, de 'Frozen Dark Grey' metallic lak met oranje accenten en achterlichten met OLED-lichttechnologie.

Volgens AutoBild gaat de M4 GTS daadwerkelijk in productie. De Duitse prijs wordt 120.000 euro, waardoor de eventuele Nederlandse prijs ongetwijfeld richting de 200.000 euro gaat.

De BMW M4 GTS Concept staat dit weekend te pronken op Pebble Beach in California, wanneer we de productieversie mogen begroeten, is nog even afwachten maar dát-ie komt, is zo goed als zeker.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (32)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.