BMW M4 CS: met 550 pk aan de M4-top

Sterker, lichter, scherper

BMW M4 CS
BMW M4 CSBMW M4 CSBMW M4 CSBMW M4 CSBMW M4 CSBMW M4 CSBMW M4 CSBMW M4 CSBMW M4 CSBMW M4 CSBMW M4 CSBMW M4 CSBMW M4 CSBMW M4 CSBMW M4 CSBMW M4 CSBMW M4 CSBMW M4 CSBMW M4 CSBMW M4 CSBMW M4 CS

Net als bij veel andere autofabrikanten gaat er ook bij BMW veel aandacht uit naar de ontwikkeling van nieuwe elektrische modellen. Het vergeet zijn sportieve M-modellen met verbrandingsmotoren echter niet. Als donderslag bij heldere hemel vuurt het deze splinternieuwe BMW M4 CS op autoland af: een gelimiteerde M4 met maar liefst 550 pk.

Wie bij een bepaald model van BMW voor een M-versie gaat winkelen, kan inmiddels al jaren uit meer dan één versie kiezen. Zo is de huidige M4 er in 480 pk sterke 'basisvorm' met achterwielaandrijving en staat daarboven de eveneens achterwielaangedreven 510 pk krachtige M4 Competition. Ga je voor een M4 Competition met xDrive-vierwielaandrijving, dan word je getrakteerd op 530 pk. Net als de reguliere motorversies van de 4-serie zijn ook die M4's onlangs vernieuwd. Op de bijgepunte M4 CSL moeten we nog even wachten, maar BMW vult wél alvast het gat op dat tussen de M4's Competition en die Coupé Sport Leichtbau bevindt. Dit is de M4 CS.

BMW M4 CS

De BMW M4 CS staat als het puur om vermogen gaat op gelijke hoogte met de nog niet in vernieuwde vorm gepresenteerde M4 CSL. Dat betekent dat zijn 3.0 zes-in-lijn goed is voor 550 pk en 650 Nm. Schakelen gaat met een achttraps M Steptronic-automaat. Vierwielaandrijving is standaard, al is het mogelijk om het volle vermogen enkel op de achterwielen los te laten. De BMW M4 CS ramt zich vanuit stilstand in 3,4 seconden naar een snelheid van 100 km/h. Wie van 80 km/h naar 120 km/h wil versnellen, hoeft - in de vierde versnelling - het pedaal slechts 2,6 seconden tegen de bodem gedrukt te houden. Vanuit stilstand zit de M4 CS in slechts 11,1 seconden op een snelheid van 200 km/h. De topsnelheid bedraagt 302 km/h.

Net als bij de CSL is ook bij de CS er aandacht besteed aan gewichtsbesparing. Zo heeft hij een met koolstofvezel versterkt kunststof dak. Verder zijn de motorkap, zijspiegelkappen, de voorste luchtinlaten, de splitter aan de voorzijde, de achterspoiler én de diffuser eveneens uit carbonfiber opgetrokken. Het wagengewicht bedraagt 1.760 kilo (M4 CSL: 1.625 kilo). Nog altijd niet mals. BMW geeft de M4 CS ook nog eens een 'scherper' afgestelde ophanging waarmee hij zich van zijn minder potente M-broertjes en -zusjes onderscheidt. Een ander belangrijk verschil met de M4 CSL: de CSL heeft altijd achterwielaandrijving.

BMW M4 CS

BMW geeft de M4 CS een uitlaatsysteem met actieve klappen, een einddemper van titanium en zwarte uitlaateindstukken. De M4 CS heeft standaard M Compound-remmerij met rode of zwarte klauwen. M Carbon-koolstofkeramische remschijven zijn tegen meerprijs te bestellen. De M4 CS heeft voor de M4 unieke 19- (voor) en 20-inch (achter) lichtmetalen wielen en staat op Michelin Pilot Sport Cup 2-rubber. Ook optioneel: een M-veerpootbrug voor nét dat beetje extra stijfheid. Net als de M4 CSL heeft de M4 CS een nierengrille met slechts een stel horizontale lamellen. De adaptieve ledkoplampen vuren geel in plaats van wit licht de wereld in. Net als de M4 CSL dus.

Nederlandse prijzen volgen later.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (50)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.