Blik to the Future: BMW 4-serie

Met lange tanden

BMW 4-serie blik to the future
BMW 4-serie blik to the futureBMW Concept 4BMW Concept 4BMW Concept 4BMW Concept 4BMW Concept 4BMW Concept 4
AutoWeek 02 2020
AutoWeek 02 2020

Je leest het in AutoWeek 02 2020

Groot, groter, grootst. BMW injecteert zijn karakteristieke nierengrille vol anabolen, iets wat met name op de X7 en de gefacelifte 7-serie tot uiting komt. Geen fan van deze uit twee delen opgebouwde forse luchtroosters? Maak je borst dan maar nat. Op de snuit van de nieuwe 4-serie hangt een wel héél opmerkelijke incarnatie van één van BMW’s opvallendste designkenmerken.

Zo ingetogen als BMW’s nierengrille op een modelals de 5-serie (E39) was vormgegeven, heeft autoland het designelement lang niet meer gezien. Zo gek als BMW’s designafdeling het onder leiding van Adrian van Hooydonk nu maakt, had niemand kunnen voorzien. De huidige generatie X5 kreeg in 2018 een fors hekwerk aangemeten, maar de gefacelifte 7-serie en de splinternieuwe X7 die volgden, maakten het met hun enorme set capibara-achtige tanden wel héél erg bont. Die grille op de nieuwe 4-serie wordt nóg verder omlaag getrokken en beslaat straks de gehele hoogte van de snuit.
Voor wie het BMW-nieuws de afgelopen tijd op de voet heeft gevolgd, is het opmerkelijke front van de nieuwe 4-serie geen verrassing. Met de Concept 4 liet BMW vorig jaar tijdens de IAA van Frankfurt al een concrete voorbode zien van de nieuwe 4-serie, een showauto die zijn excentrieke voorkant al vol trots aan de wereld liet zien. Hoe dierlijk het front ook is, zo sierlijk en evengoed krachtig wordt de rest van de koets. De auto lijkt een enigszins kortere en gedrongen versie van de  8-serie te worden.

De 4-serie, die natuurlijk zeer sterk leunt op techniek van de vorig jaar gelanceerde nieuwe 3-serie, komt naast als Coupé ook weer als Cabrio én als Gran Coupé op de markt. De opengewerkte variant breekt sterker met zijn voorganger dan zijn broers. Waar de huidige 4-serie Cabrio is uitgerust met een stalen klapdak, krijgt zijn opvolger namelijk een stoffen kap.
Op de motorenlijst verwachten we een uitgebreide reeks benzine- en dieselmotoren, waarbij een 1,5-liter driepitter waarschijnlijk als basiskrachtbron fungeert.

Aan de andere kant van het spectrum komt natuurlijk weer een heftige M4 te staan. Die krachtpatser krijgt waarschijnlijk 3.0-zes-in-lijn van minjimaal 450 pk, aangezien de huidige M4 met Competition Pack eenzelfde vermogen levert. Geheel volgens BMW’s M-traditie volgen in een later stadium extra krachtige CS- én GTS-versies. Ook interessant: de auto wordt naar verluidt niet leverbaar met een automaat, maar ook met een handgeschakelde transmissie. Dat is dan ook het enige. BMW koppelt de aandrijflijn aan een M xDrive-systeem, vergelijkbaar met dat van de M5. Dat betekent dat de auto in beginsel vierwielaangedreven is, maar dat het vermogen met een druk op de knop is los te laten op de achteras. Dat wordt smullen én gummen!

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (112)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.