Bizarre terugroepactie voor Volkswagen ID Buzz

'Te veel ruimte op derde zitrij'

Volkswagen ID Buzz

Je auto is te ruim, hij moet terug naar de garage. Dat heb je vast nog nooit gehoord, maar in de Verenigde Staten hebben bijna 6.500 eigenaren van een Volkswagen ID Buzz toch echt dit bericht gekregen.

Terugroepacties zijn er in verschillende gradaties. Soms moeten auto's ter voorkoming van potentieel grote problemen een bezoek brengen aan de garage. Soms gaat het om weinig meer dan een stickertje. In het geval van de Volkswagen ID Buzz gaat het om te veel ruimte. Jawel. De Amerikaanse toezichthouder National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) heeft in de Verenigde Staten en Canada een terugroepactie uitgevaardigd voor de Volkswagen ID Buzz LWB. Dat is de langere variant van de ID Buzz, die met zijn extra centimeters ruimte heeft voor een derde zitrij achterin.

Volkswagen ID Buzz

Volkswagen ID Buzz 'LWB'

Het is dan ook die derde zitrij waar de terugroepactie mee te maken heeft. Volgens de NHTSA is de ruimte op de derde zitrij achterin groot genoeg voor drie zitplekken. De zitplekken achterin zijn echter ingericht voor twee personen en er zijn dus ook maar twee gordels. Daarmee voldoet de ID Buzz LWB volgens de NHTSA niet aan de veiligheidseisen die zijn opgesteld onder het kopje 'botsbescherming inzittenden'. De NHTSA vreest er in zekere zin voor dat de derde zitrij kan worden gebruikt door drie personen, met als gevolg dat er één zonder gordel zit en dus een veel groter risico op letsel loopt bij een verkeersongeval.

Volkswagen heeft de oplossing. Het voegt geen extra gordel toe, maar gaat de derde zitrij aanpassen. Het voegt ongewatteerde delen toe, waardoor het totale oppervlak dat als zitplek door kan gaan op papier kleiner wordt. Tada.

De terugroepactie heeft betrekking op 6.408 Volkswagens ID Buzz. Daarvan rijden er 5.637 stuks in de Verenigde Staten rond. De resterende 771 exemplaren zijn in Canada geregistreerd.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (97)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.